Så tar vi hand om dina personuppgifter (lättläst)

I Södertälje kommun får vi in många uppgifter från personer som bor och jobbar här. Uppgifterna får vi inte använda hur vi vill.

Det finns lagar som bestämmer att kommuner måste vara försiktiga med information som du skickar in till oss.

Här kan du läsa om vad vi på Södertälje kommun gör med den information vi får från dig och som är personuppgifter. Texten handlar också om dina rättigheter.

Vad är personuppgifter?

Personuppgifter är till exempel ditt eller någon annan persons namn, personnummer, e-postadress eller telefonnummer. Det kan också vara foton av dig eller någon annan.

Lagen säger att vissa uppgifter behöver skyddas mer än andra. Det är till exempel uppgifter om sjukdomar eller funktionsnedsättningar.

Hur får vi dina personuppgifter? 

Vi kan till exempel få ditt namn, ditt telefonnummer eller din e-postadress när du

  • ringer eller skickar e-post till oss
  • söker ett jobb hos oss.

När får vi använda dina personuppgifter?

Vi samlar in personuppgifterna för att vi ska kunna göra vårt arbete.

Vi får bara behålla dina uppgifter om du har gått med på det, eller om vi behöver uppgifterna för att vi ska kunna göra vårt jobb.

Hur använder vi dina personuppgifter?

Södertälje kommun sparar och använder dina personuppgifter på olika sätt.

Det kan vara när du:

  • använder en av våra e-tjänster
  • söker ett jobb hos oss
  • mejlar över personuppgifter.

Vi kan lämna dina personuppgifter till andra

Kommunen är en offentlig myndighet. Detta betyder att meddelanden som skickas till oss blir allmänna handlingar som vi måste lämna till andra.

Offentlighetsprincipen säger att alla har rätt att ta del av offentliga handlingar.

Det betyder att om journalister eller andra personer vill läsa viss information vi har så måste vi ge dem den.

Om uppgifter skyddas av sekretess Betyder det att de är hemliga. Då får vi inte lämna ut dem till journalister eller andra personer. 

Du har rätt att veta

Du har rätt att veta vilka uppgifter vi har om dig. Kontakta oss om du vill veta det. Då måste vi svara inom 30 dagar.

Om uppgifter om dig är fel ska vi rätta dem. Du har också rätt att be oss radera uppgifter om dig. 

Du kan då använda e-tjänsten:

Begäran om registerutdrag.

 

Du har rätt att klaga på hur vi använder personuppgifter om du tycker att vi använder dina personuppgifter på fel sätt. Då klagar du hos integritetsskyddsmyndigheten.

Har du ytterligare frågor, kontakta Kontaktcenter på e-post: kontaktcenter@sodertalje.se