För dig som fått beslut om insats
Här kan du läsa om vad som händer när du har fått beslut om insats. Vi erbjuder det här: avlösarservice, boendestöd, daglig verksamhet, gruppbostad, korttidsboende, ledsagarservice, personlig assistans och servicebostad.
Efter att du har fått beslut om insats blir du kontaktad. Då får du mer information om det stöd vi erbjuder.
Om du inte har någon insats och behöver det, ta kontakt med Södertälje kommuns kontaktcenter. De hjälper dig vidare. Du kan även kontakta dem om du har frågor.
Här kan du läsa om våra insatser och vad en genomförandeplan är.
Bra att veta om genomförandeplan
Du ska få stöd på det sätt som du behöver och vill. Personalen arbetar utifrån det som står i ditt beslut från handläggaren. I genomförandeplanen skriver vi hur du vill att stödet ska gå till och när du ska få det. Du kan berätta viktiga saker om dig som personalen behöver veta för att kunna ge dig ett bra stöd.
Om du behöver stöd i att tala om hur du vill ha det finns det hjälpmedel. Det kan handla om tecken eller bliss, tekniska hjälpmedel som ipad och dator, eller bilder och symboler. En anhörig eller god man kan också hjälpa dig att berätta hur du vill ha det.
Ibland behövs det hjälpmedel för att personalen på ett säkert sätt ska kunna hjälpa dig. Det kan vara t.ex. tak- eller golvlyft, ramper, sele, vridplatta eller annat. Det ska finnas med i genomförandeplanen så att alla vet hur de ska göra.