På Ronnaskolan finns den anpassade grundskolan för årskurs F-3. Anpassade grundskolan är en skolform som är anpassad för elever som inte bedöms ha förutsättningar att nå upp till grundskolans kunskapskrav för att de har en intellektuell funktionsnedsättning.
Pedagogisk lärmiljö
Den pedagogiska lärmiljön kännetecknas av att vara inkluderande, tillgänglig och stödjande för elevernas lärande och delaktighet. Med eleven i centrum finns alltid något för alla att arbeta med utifrån den individuella planen som tagits fram. Undervisningen utgår från läroplanen för anpassad grundskola och är uppdelad i ämnen och ämnesområden. Eleverna arbetar i grupp, mindre grupper och enskilt utifrån behov och förmåga. Lektionerna har en lektionsstruktur med tydliga mål i lärande och språk. Förutom lektionerna är lunchen och rasten pedagogiska lärmiljöer som utvecklar elevernas kunskaper om vardagssysslor och fysisk aktivitet. En gång i veckan har eleverna tid med skolbibliotekarien i skolans bibliotek där de arbetar med att uppleva språkets olika former genom litteratur. Elevernas idrottslektioner sker i skolans idrottshall och en gång per vecka åker en grupp till simskolan.
Fysisk lärmiljö
Våra lokaler är generösa och väldisponerade efter elevernas behov. Det finns plats för alla utifrån behov och aktivitet. Vår ateljé bjuder in till bild och form och ger eleverna möjlighet till skapande i många olika former. Sinnesrummet erbjuder upplevelse och återhämtning. Våra övriga rum är indelade för att möta elevernas behov och inredda efter vilken typ av ämnesområde som eleverna ska arbeta med. Gemensamt för alla miljöer är att de ska erbjuda lärande, trygghet, lugn och ro.
Skolgården är generös och bjuder in till lek och återhämtning i ett naturnära område.
Social lärmiljö
Hos oss arbetar vi med det relationella och interaktioner. Vi kommunicerar med tal, skriftspråk, bildstöd och tecken som stöd (TAKK) för att nå ett gemensamt språk där vi har dialog och tillsammans kan interagera och nå gemenskap. Alla elever är allas ansvar och alla känner alla och tillsammans skapar vi en gemenskap som vilar på samma normer och regler. I mötet med eleverna visar vi tro på elevens förmåga att lära och har höga förväntningar som understöds av stöd och anpassningar.
Fritidshem
Anpassad grundskolas fritidshem har sin verksamhet i samma lokaler som eleverna är i under skoldagen. En verksamhet som utgår från fritidshemmets läroplan med tydliga mål och syften. Ett heldagslärande som skapar en meningsfull och lärorik fritid som ska främja elevernas utveckling. Fritidshemmet arbetar på samma sätt som pedagogerna under skoltid med kommunikation och elevdelaktighet.
Fritidshemmet öppnar klockan 06.30 och serverar frukost klockan 07.15 för de elever som önskar det. Fram tills skolan börjar har eleverna aktiviteter och de avslutas strax innan skolan börjar. När skolan slutar börjar fritidshemmet med att gå ut på skolgården för aktivitet med lek och rörelse. Efter utevistelsen är det dags för mellanmål och inomhusaktiviteter som knyts till läroplanen för fritidshem i anpassad grundskola. Fritidshemmet stänger klockan 17.30.
Vårdnadshavare behöver ansöka om fritidshemsplats genom e-tjänsten på kommunens hemsida.
En dag på skolan
Skoldagen börjar med en gemensam samling där man tar närvaro och går igenom dagen i sin helhet. Förmiddagarna innehåller lektioner enligt timplan, rörelseövningar, rast och fruktstund.
Vår lunch lagas i vårt tillagningskök och serveras i vår matsal. Maten som serveras är varierad och anpassad efter elevernas behov. Elever och personal dukar tillsammans, förbereder och återställer efter maten.
Efter lunchen är det rast inomhus där varje individ får återhämtning efter behov. Sedan fortsätter skoldagen med varierade lektioner och aktiviteter fram tills skoldagen avslutats med en kort samling.
Därefter fortsätter de elever som är inskrivna på fritids sin dag på fritidshemmet.