Information för rektorer och huvudmän avseende ansökan om förlängda studier, riktlinjer för ersättning vid förlängd studietid samt anmälan av studieavbrott.
Ansökan ska göras senast 1 april det år eleven går årskurs 3 om skolan har för avsikt att ansöka om förlängd studietid (årskurs 4). Skärskilda regler gäller för gymnasiesärskolan samt nationell idrottsutbildning (NIU).
Ansökan om förlängd studietid, E-tjänster och blanketter (länk) Efter 1 april är inte länken längre klickbar.
Beskrivning av det regelverk Södertälje kommun följer vid ansökan om förlängd studietid:
Riktlinjer för ersättning vid förlängd studietid gymnasieelever.(länk till pdf)
Om du inte har möjlighet att använda E-tjänst fyller du i blanketten och mejlar den till antagningsadministration@skolasodertalje.se
Blankett ansökan om förlängda studier.pdf
I enlighet med skollagen skall rektor meddela hemkommunen så snart en utredning om ogiltig frånvaro har inletts.
Anmälan gör du under E-tjänster och blanketter: Anmälan om påbörjad frånvaroutredning
Om du inte har möjlighet att använda E-tjänst kontaktar du antagningsadministrationen.
antagningsadministration@skolasodertalje.se
När en elev börjar eller slutar vid en gymnasieskola med en annan huvudman än hemkommunen, ska huvudmannen snarast registrera avbrottet i Ungdoms - och elevdatabasen (UEDB) och även meddela detta till hemkommunen enligt Skollagen 15 kap 15 § Detsamma gäller om en elev som inte fyllt 20 år utan giltigt skäl är frånvarande i betydande utsträckning. Denna skyldighet påverkar inte huvudmannens ansvar för att ge stöd eller särskilt stöd till elever. Lag (2014:1002).
Anmälan gör du under E-tjänster och blanketter (länk)
Om du inte har möjlighet att använda E-tjänst kontaktar du antagningsadministrationen.
antagningsadministration@skolasodertalje.se
Vid frågor eller behov av annan information eller blanketter kontaktaktas administrativ handläggare på utbildningskontoret, Södertälje kommun.