Ombyggnation av Nygatan

Just nu pågår planering för att göra om Nygatan i Södertälje till en stadsgata med utrymme för grönytor, samlingsplatser och uteserveringar. Parallellt med planeringen av en framtida ombyggnation har Nygatan fått en tillfällig omvandling. Den temporära möbleringen och växtbäddarna kan agera testbädd för Nygatans framtida utformning.

Ombyggnationen av Nygatan syftar till att göra stråket tryggare och trevligare och innebär att det blir en förbättring för cyklister och gående. Planen är att bygga cykelväg i båda riktningarna och att skapa platser för möten, som till exempel uteserveringar och andra sittplatser. Vi vill också skapa välmående och trevliga grönytor och tillföra mer grönska i form av träd, buskar, ängsytor och blommor.  

För att få plats med alla dessa funktioner samt parkerings- och lastplatser utreds också möjligheten till att göra gatan enkelriktad för biltrafik. 

Just nu pågår arbete med att ta fram handlingar och underlag för att möjliggöra ombyggnationen av Nygatan. Preliminär byggstart är 2027.

Tillfällig omvandling sommaren 2025 

För att undersöka hur Nygatan kan komma att se ut efter den framtida ombyggnationen testar vi en tillfällig omvandling som kommer att få stå i minst ett år, alternativt fram till byggstart av den permanenta ombyggnationen.

Syftet med den tillfälliga omvandlingen är att få möjlighet att testa utformningen och pröva möbleringen och trafiklösningen tillsammans med näringsidkare och invånare. Den tillfälliga omvandlingen ger oss också möjlighet att skapa ett tryggare och trevligare stadsrum med cykelväg tidigare än den permanenta ombyggnationen kan påbörjas. Karta över enkelriktningen 

Enkelriktning södergående från och med 29 maj 2025

Den tillfälliga omvandlingen innebär att Nygatan enkelriktats södergående mellan Jovisgatan och Nedre Torekällgatan. Bussarna som tidigare gått på Nygatan har flyttats till Oxbacksleden och Köpmangatan.

Det utrymme som uppstått till följd av enkelriktningen innebär att vi kunnat anlägga tre större grönytor i form av växtbäddar med ängsplantering och träd. Utöver mer natur har Nygatan också fått en ny cykelväg, nya sittplatser och extra belysning

Parkeringar och lastplatser finns kvar på Nygatan med några mindre justeringar. 

Körriktningar i stadskärnan
Kartbilden ovan visar i vilka riktningar det går att köra i centrum. Från och med den 29 maj 2025 är Nygatan enkelriktad i södergående riktning mellan tvärgatan Jovisgatan fram till Nedre Torekällgatan. 

Bussar flyttar

Eftersom Nygatan får en ny utformning och blir enkeltiktad flyttar bussarna till Köpmangatan och Oxbacksleden. Linjer som påverkas är 783, 791, 797, 798, 978, 97. Linjeförändringarna gäller från och med måndag den 26 maj, förutom linje 783 där förändringen gäller från och med den 14 april.
Bussinformation på SL:s webbplats


Visionsbild ombyggnation Nygatan

Utförda dialoger 

Under planeringen inför omvandlingen av Nygatan har vi utfört dialoger med både barn och vuxna samt med verksamheter på Nygatan. Dialogerna syftar till att få in synpunkter och olika perspektiv för att omvandlingen ska bli så bra som möjligt. Barndialogen höll vi på Oxbacksskolan i närheten av Nygatan där vi fick många bra idéer hur vi kan göra gatan trevligare och tryggare. Några exempel på förslag som kom från barnen var; rolig belysning, säkra och trygga övergångsställen i olika färger och att det är tydligt i marken var man får köra bil, får cykla och var man ska gå. Barnen fick också rita teckningar som sedan inspirerade några gatumålningar på Nygatan.

Vi har haft en digital enkät ute under sex veckor i början av 2025 som vi spred genom affischering längs Nygatan samt via sociala medier. Vid ett tillfälle var vi även ute och träffade invånare på gatan och bjöd in till samtal. Vi fick in många synpunkter och önskemål som vi sett över och analyserat inför den tillfälliga omvandlingen, men även framåt i den större ombyggnationen. I enkäten var det till exempel många som uttryckte att de önskade blommor och träd. Många önskade också att parkeringarna skulle vara kvar och att det skulle bli en bra cykelväg längst gatan. Dessa önskemål har vi kunnat tillgodose. Det fanns också många bra förslag som vi kanske kommer att kunna införa framåt - exempelvis ett bokskåp.

Bakgrund till projektet

I juni 2024 fick samhällsbyggnadskontoret i uppdrag av Tekniska nämnden att utreda hur Nygatan skulle kunna bli trevligare med mer utrymme för mötesplatser, grönytor och mer plats för gång- och cykeltrafikanter. I uppdraget ingår det även att fortsätta utreda enkelriktning för biltrafik på Nygatan.

Samhällsbyggnadskontoret fick samtidigt i uppdrag att genomföra delprojektet ”tillfällig omvandling” till sommaren 2025. 


Mer information

2025-05-08: Nyhet om omvandlingen av Nygatan
2024-06-05 Snart blir Nygatan grönare, tryggare och trevligare


Skisser på ombyggnationen: 
Skiss över ombyggnationen, vid Kringelstugorna
Skiss över ombyggnationen, vid Luna 
Skiss över ombyggnationen, nedanför slänten vid Oxbacksskolan 

 

Vanliga frågor och svar:

Varför får just Nygatan dessa förändringar? expand_less expand_more

Vi har under lång tid fått in negativa synpunkter om Nygatan, och det är också en av de gator i Södertälje där vi har olyckor mellan biltrafik och fotgängare. Gatan uppfattas som tråkig och otrygg och används sällan av fotgängare eller cyklister. Nygatan har också pekats ut i cykelplanen som en möjlig gata för just cykelväg, vilket tidigare saknats genom stadskärnan. Vi har dessutom gjort en enkätundersökning för att ta reda på vad kommuninvånarna själva vill se mer av på Nygatan. Resultatet visar att många vill ha mer grönska och uteserveringar. En stor efterfrågan finns också på bageri och café.

Vidare är Nygatan en del av Södertälje och en del av stadskärnan, och i vår strategi, i Översiktsplan 2050, är viktiga delar ekologisk och social hållbarhet i kommunen. Vi ska känna trygghet och vi ska kunna bo i friska miljöer. Därför behöver vi ställa om och anpassa våra beteenden precis som man försöker göra i övriga landet. Att omprioritera gaturummet är inte ovanligt och något som görs i de flesta svenska städer. Det leder oftast till bättre förutsättningar för människor, handel och restauranger.

Det är svårare för bilar att komma in till stan och parkera. Hur tänker ni om det? expand_less expand_more

Vi vet att det är utmanande för näringslivet i Södertälje stadskärna – upprustningen av Nygatan är ett försök att göra gatan tryggare, trevligare och roligare att besöka och vistas på. Andra städer i Sverige arbetar på samma sätt med liknande gator och det finns många exempel på hur det lyft näringslivet. En framtida ombyggnation av Nygatan behöver nödvändigtvis inte betyda färre parkeringsplatser eller dålig framkomlighet för dem som behöver komma med bil. Kommunens trafikutredningar visar att de flesta tidigare kom till Nygatan norrifrån, och det kan man även med enkelriktningen.

Men fler parkeringsplatser och större tillgänglighet med bil innebär mer biltrafik i stadskärnan. Det skapar trängsel, köer och buller i stadskärnan, vilket i sin tur skapar sämre miljöer för de som vill vistas och handla. Detta i sig skapar inga bra förutsättningar för näringsidkare att etablera sina verksamheter.

Varför just enkelriktning? expand_less expand_more

Att enkelrikta Nygatan är en del av den tillfälliga omvandlingen som vi testar i minst ett år. Det är inte beslutat ännu om gatan kommer bli enkelriktad permanent. En enkelriktning gör att vi får plats med större grönytor med välmående träd, trottoarer, sittplatser, framtida uteserveringar, cykelväg, körfält och bilparkering på Nygatan. Med dubbelriktat körfält får vi inte plats med allt detta.  En enkelriktning kan dessutom bidra till bättre miljö för gångtrafikanter och minska buller, utsläpp, otrygghet och bristande trafiksäkerhet på Nygatan. Vi vill till exempel fördela om genomfartstrafiken, alltså så att de som bara använder Nygatan som genomfartsgata i stället använder Oxbacksleden.

Med enkelriktning kommer Nygatan fortfarande vara en bra väg in till stadskärnan för de som kommer med bil, men samtidigt skapa utrymme för andra trafikslag och centrumaktiviteter. De flesta kommer idag från Turingekorset och kör söderut på Nygatan, och så kommer man att fortsätta kunna köra.

Kan man inte bygga cykelväg och skapa grönytor och samtidigt behålla trafiken dubbelriktad? expand_less expand_more

Tyvärr inte. Nygatan är inte så bred som man tror. Flera gångvägar eller delar av gångvägar är kvartersmark och kan komma att byggas igen i det kommande Luna-projektet. Då försvinner stora delar av gångvägen. Likaså är trottoaren på västra sidan delvis kvartersmark. Därför är ytan som bilar, gående och cyklister ska dela på inte lika stor som man kanske kan tro.

Den tillfälliga omvandlingen har inte skapat mer folkliv – är det ett misslyckande? expand_less expand_more

Att förändra användningen av en plats tar tid. Den tillfälliga omvandlingen behöver testat och förändras och är bara ett första steg i processen. Exempelvis är det många lokaler på Nygatan som står tomma. När Lunagallerian byggs om och nya verksamheter har flyttat in hoppas vi att också Nygatan kan livas upp. Till dess finns det utrymme för oss att testa oss fram med Nygatan - hur skulle det kunna se ut framåt? Vi kan, till exempel, skapa möjligheter för de restauranger som finns att få ha en uteservering och för människor att enkelt gå eller cykla dit, och i framtiden även parkera. I den tillfälliga omvandlingen har vi gjort uteserveringar möjligt för restauranger. Det är dock få av restaurangerna som vill ha en uteservering.

Ni har sagt att den tillfälliga omvandlingen av Nygatan ska utvärderas. Vad betyder det egentligen? expand_less expand_more

Vi kommer göra en större utvärdering under och efter sommaren 2026.  Vi kommer dock att utvärdera omvandlingen kontinuerligt under året, och samla in synpunkter från dem som använder Nygatan mest – invånare och näringsliv.  Resultatet av den större utvärderingen kommer sedan vara underlag för den permanenta ombyggnationen. Resultatet från den löpande utvärderingen kan dels leda till ändringar på kort sikt, exempelvis om det finns önskemål om nya funktioner. På längre sikt blir detta också en del av den större utvärderingen, och således påverkar det också hur Nygatan kan komma att se ut efter en permanent ombyggnation.

Jag vill lämna in mina synpunkter eller önskemål och förslag, hur gör jag? expand_less expand_more

Lämna gärna dina synpunkter till oss via mejl eller via vår webb. Eftersom arbetet med Nygatan även är en del i den mer övergripande strategin för en frisk, trygg stad med ekologisk, social och ekonomisk hållbarhet – det som beskrivs i Översiktsplan 2050 – kan det vara bra att ta del av den. Även där kan du lämna synpunkter.