Föreningsbidrag

Föreningsbidragens övergripande syfte är att främja medborgarnas möjligheter att aktivt delta i föreningslivet utifrån var och ens intresse, förmåga och förutsättningar. Därigenom skapas förutsättningar för fler Södertäljebor att kunna uppleva, lära, påverka och utvecklas. Föreningsbidragen ska bidra till att stödja ett föreningsliv som är uppbyggt på demokratiska grunder och som erbjuder ett rikt utbud av kultur- och fritidsaktiviteter. Föreningsbidragen ska även medverka till ideella krafters möjlighet att, genom egna initiativ och i samverkan med varandra och andra aktörer, komplettera kommunens verksamheter.

Föreningsbidrag 2025

Föreningar som uppfyller grundkraven listade i Regler och riktlinjer kan ansöka om föreningsbidrag. 

Det finns ett antal olika bidragsformer, som har olika ansökningsperioder under året. Ansökningar kommer att granskas av Kultur- och fritidskontoret. Till underlag för granskning ligger årsmöteshandlingar, ansökan, tidigare dialogmöten och eventuella åtgärdsplaner.

Regler och riktlinjer för föreningsbidrag 2025 expand_less expand_more

Nu har vi nya regler och riktlinjer för föreningsbidrag och de gäller från 1 januari 2025.
Regler och riktlinjer föreningsbidrag 2025.pdf

För föreningsbidraget Idrottsåret 2025 gäller särskilda villkor. Läs mer HÄR

Den 11 november 2024 höll vi en digital träff för att gå igenom de nya riktlinjerna för föreningsbidrag. Du kan nu se inspelningen där Adel Eliasi, områdeschef på Kultur- och fritidskontoret, går igenom de nya riklinjerna. Här kan du ta del av inspelningen.

Har du fler frågor om föreningsbidrag är du välkommen att höra av dig till forening@sodertalje.se.

Så söker du föreningsbidrag, steg för steg expand_less expand_more

Så här gör du steg för steg när du ansöker:

  1. Gå in på webbsidan https://sodertalje.fri-go.se/bidrag/

  2. Logga in uppe i högra hörnet. Använd de inloggningsuppgifter som föreningsstöd skickade till din förenings ordförande när ni registrerade föreningen i kommunens föreningsregister

Har ni problem med inloggningsuppgifterna, mejla forening@sodertalje.se  

  1. Om det var över ett år sedan ni uppdaterade föreningens uppgifter i föreningsregistret får du nu upp en sida med uppgifter där det högt upp i mitten finns en röd text där det står Nytt godkännande krävs. Då gör du så här:
  2. Klicka på den blå länken webbförening, eller gå in på Föreningsadministration. 
  3. Logga in med föreningens inloggningsuppgifter, samma som du använde på bidragssidan.
  4. Kontrollera att alla uppgifter stämmer, uppdatera om det behövs.
  5. Tryck på knappen för att godkänna era roller, tryck på knappen uppgifter.
  6. Nu ska det rödmarkerade försvunnit och era uppgifter godkända.
  7. Gå tillbaka till sidan med din bidragsansökan.
  8. Välj de kategorier för föreningsbidrag som din förening har möjlighet att söka. Läs mer i Regler och riktlinjer för föreningsbidrag. 
  9. Fyll i alla uppgifter som efterfrågas.
  10. Tryck på fortsätt, och sedan på godkänn.
    Du är inte färdig ännu. Men nu har ansökan skickats till kommunen, och högst upp på sidan ser du att din ansökan har fått ett nummer som du kan använda om du vill ställa frågor, ändra eller komplettera i din ansökan.
  11. Tryck på fortsätt.
  12. Nu ska du bifoga dokument som handlar om din förening. Du kan läsa mer om dokumenten under rubriken Det här behöver du när du söker föreningsbidrag. 

Om du redan har laddat upp ett dokument kan du välja alternativet Redan insänt, och har du ännu inte tillgång till dokumentet kan du välja alternativet Ladda upp senare. När du då ska ladda upp dokumentet går du in på bidragssidan under dokumenthantering, eller så går du in i föreningsregistret genom att använda funktionen Föreningsadministration.  

Ladda upp:

  1. Årsmötesprotokollet, signerat
  2. Ekonomiska berättelsen, med både resultat och balansräkning
  3. Revisionsberättelsen, signerad
  4. Verksamhetsberättelsen, signerad
  5. Verksamhetsplan med budget
  6. Protokoll från konstituerande styrelsemöte, signerat

Notera att styrelsens och revisorns personnummer också ska bifogas ansökan. Detta gör du antingen genom att skriva allas personnummer på ett dokument och ladda upp som "Övrig handling" alt. uppdatera detta under respektive persons kontaktuppgifter. 

  1. Klicka på Fortsätt för att avsluta ansökan.
  2. Vill du titta på ansökan kan du gå in under Bidrag och sedan Lista bidrag. Vill du se på filerna du laddat upp går du in på Dokumenthantering och väljer Lista uppladdade filer.
  3. Om du har laddat upp alla filer vi frågat efter och fyllt i alla fält i ansökan är du nu klar med din ansökan. 
  4. Har du problem med din ansökan, mejla föreningsstöd forening@sodertalje.se
Vad är föreningsbidrag? expand_less expand_more

Föreningsbidragens övergripande syfte är att främja medborgarnas möjligheter att aktivt delta i föreningslivet utifrån var och ens intresse, förmåga och förutsättningar. Därigenom skapas förutsättningar för fler Södertäljebor att kunna uppleva, lära, påverka och utvecklas.

Föreningsbidragen ska bidra till att stödja ett föreningsliv som är uppbyggt på demokratiska grunder och som erbjuder ett rikt utbud av kultur- och fritidsaktiviteter. Föreningsbidragen ska även medverka till ideella krafters möjlighet att, genom egna initiativ och i samverkan med varandra och andra aktörer, komplettera kommunens verksamheter.

Beslut om bidrag fattas beroende på bidragsform av kultur- och fritidsnämnden alternativt av kommundelsnämnderna. 

Vilka kan söka föreningsbidrag? expand_less expand_more

För att beviljas bidrag i Södertälje kommun ska sökanden uppfylla följande grundläggande villkor. Beroende på vilken bidragsform som söks behöver sökande även uppfylla de särskilda krav och villkor som är kopplade till de olika bidragsformerna. Läs mer i Regler och riktlinjer för föreningsbidrag 2025. 

När kan man söka föreningsbidrag? expand_less expand_more

För att din förenings ska kunna söka kommunalt föreningsbidrag måste den finnas med i kommunens föreningsregister

Ansökningstiden för bidrag varierar under året beroende på bidragsform. Du hittar ansökningsperioderna i Regler och riktlinjer för föreningsbidrag 2025, på sidan 9. 

 

Kan helt nya föreningar söka föreningsbidrag? expand_less expand_more

Ja, om ni uppfyller villkoren för kommunens olika föreningsbidrag kan ni söka bidrag trots att föreningen är nybildad. Läs om villkoren i Regler och riktlinjer för föreningsbidrag. 

Miljöpåverkan expand_less expand_more

En förening som söker bidrag ska inkludera en beskrivning av verksamhetens eventuella miljöpåverkan, samt redogöra för hur föreningen arbetar för att åtgärda dessa effekter.

I föreningslivet kan detta handla om hur styrelsen aktivt arbetar för att minska verksamhetens klimatavtryck t.ex. genom att uppmuntra deltagare till att samåka, cykla eller åka kollektivt, köpa miljömärkta och återvunna produkter och ekologisk mat osv.

TIPS! Vill ni skriva en Hållbarhetspolicy tag hjälp av vår MALL 
Jämlik- och jämställdhetsarbete expand_less expand_more

För att bli bidragsberättigad ska det i föreningens verksamhet ingå ett jämlik- och jämställdhetsarbete. Med det menas att föreningarna har ett inkluderande förhållningssätt där lika rättigheter och möjligheter, oavsett könsidentitet, sexuell läggning, etnicitet, socioekonomisk bakgrund och funktionsnedsättning, främjas. Detta bör skrivas i stadgarna eller i verksamhetsplaner. 

Jämlik- och  jämställdhetsarbete i föreningslivet kan till exempel handla om hur olika grupper i samhället kan delta i era aktiviteter, att ni tänker mångfald och jämställdhet för såväl uppdrag som bland deltagare, att medlemmar ges möjlighet att påverka verksamheten på årsmöten och träffar. 
 

Föreningsbidraget Idrottsåret 2025 expand_less expand_more

illustrerad bild av ett får

 

Den 20 januari 2025 samlades ett 40-tal föreningar på informationsträff om Idrottsåret 2025. Här kan du ta del av den presentation som visades.

Ansökningsperioder 
Ansökan om föreningsbidraget Idrottsåret 2025 kan göras två tillfällen:
  • Period 1 (första halvåret): 20 januari – 15 februari (för aktiviteter som genomförs under feb-juli 2025)
  • Period 2 (andra halvåret): 15 april – 15 maj (för aktiviteter som genomförs under aug-dec 2025
Instruktioner hur man lägger upp ett event i eventkalendern expand_less expand_more

 Vi vill gärna ge er möjlighet att synas med era aktiviteter på Idrottsårets hemsida www.idrottsaretsodertalje.se! På så vis når ni ut till fler besökare och deltagare. För att synas med era aktiviteter behöver ni lägga in dem i Södertäljes kalendarium.

Här kommer en guide över hur ni gör det.

 

  1. Gå in på https://kalender.sodertalje.se/
  2. Klicka på ”Logga in” högst upp i högra hörnet.
  3. Om ni inte redan har ett konto på kalendariet väljer ni ”Registrera som arrangör” i rull-listan som vecklas ut under ”Logga in” – knappen
  4. Där behöver ni ange Föreningens namn, en mailadress samt välja ett eget lösenord. Klicka sedan på ”Skapa konto”
  5. När ni sedan har skapat ett konto, eller redan har ett konto följer ni stegen nedan:
  6. Klicka på ”Logga in”
  7. Skriv den mailadress ni angett när ni skapade kontot och det lösenord ni skapade.
  8. Klicka på ”Logga in under lösenordet”
  9. När ni är inloggade: Klicka på ”Skapa event” högst upp i det blå fältet, bredvid texten ”Det händer i Södertälje”
  10. Skriv sedan eventet/aktivitetens namn, tex ”Idrottsåret 2025 i Södertälje kommun”
  11. Ladda sedan upp en bild från er dator. Bilden syns sedan i fältet där ni lagt upp den.
  12. Klicka sedan i om det är ett återkommande eller icke återkommande event (alltså bara ett tillfälle)
  13. Skriv sedan in datum genom att klicka på datumet i den lilla kalendern som kommer upp
  14. Ange sedan starttid genom att klicka på den tid som kommer upp
  15. Ange sedan sluttid genom att klicka på den tid som kommer upp
  16. Sedan anger ni plats – om det är ett online -event eller på plats eller hybrid. Klicka i det alternativ som stämmer.
  17. Klicka sedan i rutan om eventet är tillgängligt med rullstol – om det inte är det så klicka inte i den rutan
  18. Sedan skriver ni en kort beskrivning av eventet, tex ”Idrott för alla i Södertälje”
  19. Sedan väljer ni minst en kategori genom att klicka i rutan för de kategorier som passar. OBS! Viktigt att ni klickar i kategorin Sport & Hälsa – annars syns inte eventet på Idrottsårets hemsida. Det går att klicka i flera kategorier såsom vilken ålder evenemanget/aktiviteten vänder sig till. Klicka gärna i dem också.
  20. Sedan väljer ni en tagg bland de alternativ som finns, tex ”För alla”
  21. Sedan skriver ni en målgrupp för aktiviteten/evenemanget text ”alla”, ”seniorer” eller liknande
  22. Sedan anger ni er egen hemside-adress under ”extern event-url”
  23. Sedan anger ni om aktiviteten är gratis, kräver biljett eller registrering’
  24. Sedan klickar ni på den blå knappen ”Skapa” längst ner till höger.
  25. Klart!