Kommunen har rätt att bestämma om din förening får synas föreningsregistret, som endast är till för ideella föreningar eller stiftelser som arbetar efter antagna demokratiska stadgar och har, av årsmötet vald, en styrelse och revisor. Det ska framgå tydligt i stadgarna vad syftet med föreningen är.
För att kunna vara med i registret måste din förening ha ett organisationsnummer. Det skaffar ni gratis hos Skatteverket.
För att registrera din förening gör du så här:
- Gå till Föreningsregistret och fyll i era uppgifter . Alla fält markerade med en * är obligatoriska. Bank- eller plusgironummer är ett av kraven för att beviljas föreningsbidrag.
- Mejla därefter föreningens stadgar, senaste årsmötesprotokollet och organisationsnummer till Föreningsstöd.
- Inom cirka två-tre veckor handlägger vi din förenings ansökan om att vara med i föreningsregistret, och mejlar inloggningsuppgifter till ordföranden så att ni kan uppdatera era uppgifter löpande.
- I inloggat läge kan ni lägga till logotyp, skriva en kort beskrivning av föreningen, informera om föreningens verksamhet samt lägga till uppgifter om styrelsens olika funktionärer. Använd funktionen Föreningsadministration.
- Föreningskonsulenterna på Föreningsstöd kommer att bjuda in föreningens styrelse till informationsmöte.