Kommunen har rätt att bestämma om din förening får synas föreningsregistret, som endast är till för ideella föreningar eller stiftelser som arbetar efter antagna demokratiska stadgar och har, av årsmötet vald, en styrelse och revisor. Det ska framgå tydligt i stadgarna vad syftet med föreningen är.
För att kunna vara med i registret måste din förening ha ett organisationsnummer. Det skaffar ni gratis hos Skatteverket.
För att registrera din förening gör du så här:
- Gå till Föreningsregistret och fyll i era uppgifter. Alla fält markerade med en * är obligatoriska. Har du inget hemtelefonnummer kan du fylla i ett mobilnummer. Vi ber dig fylla i bankgiro- eller plusgironummer, då det är ett av kraven för att få ut ett föreningsbidrag.
- Skicka föreningens stadgar och det senaste årsmötesprotokollet i ett mejl till Föreningsstöd. Har ni inget årsmötesprotokoll ännu för att föreningen är ny så skriv det i mejlet.
- Tryck på knappen för att skriva ut om du vill ha en utskrift.
- Tryck på knappen för att skicka. Nu får du ett meddelande som lyder ”Tack för din registrering!”
- Inom cirka två veckor registrerar vi din förening och mejlar inloggningsuppgifter till ordföranden så att ni kan uppdatera era uppgifter i registret när det behövs.
- När ni har fått era inloggningsuppgifter kan ni själva gå in i registret och lägga till logotyp, skriva en kort beskrivning av föreningen, informera om föreningens verksamhet samt lägga till uppgifter om styrelsens olika funktionärer. Använd funktionen Föreningsadministration.
- Föreningskonsulenterna på Föreningsstöd kommer att bjuda in föreningens styrelse till ett informationsmöte om vilket stöd kommunen erbjuder föreningslivet.