Föremålen i fotoateljén kommer till största delen från två fotografers ateljéer i Södertälje, Elsa Schöldbergs och Maria Hallström.
Året är 1918. Fotoateljén är en kombinerad ateljé och bostad. Elektricitet har dragits in i hushållen i de centrala delarna av Södertälje. Det är inte längre nödvändigt med äldre tiders särskilda ateljéer med stora takfönster för maximalt dagsljusinsläpp. Nu kan fotografen ha sin verksamhet i en vanlig lägenhet och använda ateljén året om och alla tider på dygnet.
Planritning över köket med apparaterna utsatta med siffror
Kombinerat kök och mörkrum
Köket kan med några enkla handgrepp förvandlas till ett mörkrum.
Den elektriska förstoringsapparaten sitter på väggen längst in. På bänken under finns kar för framkallningsvätska och andra kemikalier som behövs vid framställning av bilderna.
Bakom trågen på arbetsbänken står kontaktkopieringsramar för olika negativformat. I dessa ramar placeras plåten och fotopapperet med papprets skiktsida mot negativet. Kopieringen utförs i enbart dagsljus. Här krävs stor yrkeskunnighet för att räkna ut rätt dos av dagsljus som exponeringen kräver.
På köksbordet står retuschspegeln som används när fotografen ska retuschera bilderna. Bland matvaror i skåpen och skafferiet förvaras glasplåtar och kemikalier.
Glasplåtar står i torkstället på diskbänken. I köket finns indraget vatten, en enkel kran med slask. Rinnande vatten inomhus blir för fotograferna en stor lättnad mot tidigare. Åtgången på vatten är stor i detta arbete.
Planritning över ateljén med apparaterna utsatta med siffror
Kombinerat sovrum och ateljé
I ateljén innanför köket står kameror och fotograferingsmöbler tillsammans med privata möbler och rekvisita. Fotografen försöker skapa en trivsam atmosfär i rummet. Tanken är att kunden ska känna sig hemma och slappna av.
Bakom en skärm har fotografen sin säng och personliga tillhörigheter. På kvällen flyttas skärmen undan och den utdragbara sängen dras ut.
Fotograferingen sker framför den målade fonden. I större ateljéer finns ofta olika fonder att välja mellan. Stolen får kunden sitta på eller stödja sig mot. Bakom stolen står ett nackstöd. Det behövs eftersom exponeringstiderna är långa och man måste vara alldeles stilla hela tiden.
I ateljén finns två kameror. De har båda stått i Maria Hallströms ateljé.
Till ateljéns grundutrustning hör lampor av olika styrka i vitt och blått glas. De monteras på specialtillverkade höj- och sänkbara stativ. De kan vara omgivna av reflekterande skärmar, eller inbyggda i speciella ljuslådor med glas i avsikt att sprida ljuset mjukt. Den här ateljéns stora ljuslåda har stått i Wiwan Ohlsons ateljé i Södertälje.
Hos fotografen kan kunden även låna kläder. Populärt att låna vid den här tiden är en folklig dräkt från Dalarna. Då används en bit gärdesgård i rekvisitan för att åstadkomma en lantlig vy.
Att gå till fotografen
Att låta fotografera sig vid den här tiden var något märkvärdigt. Folk klädde upp sig i sina bästa kläder innan de lät fotografera sig. Det vanligaste fotografiet var bröllopsbilden men fotografen brukade också ta bilder på konfirmander och skolklasser. Många lät fotografera sig under marknadsdagar så att de hade ett kort med sig hem till sin fästman eller fästmö.
Vid den här tiden var det inte helt lätt att fotografera barn eftersom de måste stå stilla så länge. Hos Ateljé Gutestam i Södertälje anställdes till exempel inga manliga fotografer med skägg eller mustascher för att inte skrämma småbarn.
På äldre fotografier är det inte så vanligt att se folk som ler. Det beror dels på att exponeringstiden var så lång, vilket gjorde att man måste sitta helt stilla en lång stund. Dels var normen att se allvarlig ut på kort. Dels hade många dåliga tänder.
Skrivet om besöket hos en fotograf på början av 1900-talet;
”Att det var förenat med ganska stora kostnader att besöka fotografen är tydligt, då man betänker, att 1 dussin vanliga fotografier kostade billigast 6 kronor och förtjänsten gick upp till omkring 1 krona per dag för lantarbetare. Detta beräknat vid tiden omkring sekelskiftet.”
”Fotografen ville gärna bestämma ställningen- hade skynken med landskap på som drogs för och var bakgrund. Särskilda karmstolar och arrangemang vid bord. Händer och fötter ordnade fotografen.”
”Några år senare blev jag fotograferad på ett skolkort i Tranås skola. Vi var 72 st på detta förutom lärare. Det var ganska stort- styvt å tjockt, tagit på vintern, den första raden barn halvlåg i snön. Alla såg frusna å allvarliga ut utom en pojke som vi kallade Albin ”Göran”. Han narrade även mig att skratta åt något kvickt han sa just i tryckningsögonblicket. Men detta kom att kosta mig en örfil då mor fick se kortet, alla såg snygga och anständiga ut så när som ”Göran” och jag som stod å grina.
Nästa gång jag fotograferade mig var i Eslöv, jag var då 18 år och hade plats i Skarhult. Jag tog två sittningar. På det ena tyckte fotografen att jag gott kunde le lite. Jag gjorde som han sa, men en kusin till far tyckte inte alls om det kortet- inte far o mor heller- det såg flamsigt ut tyckte de. Men jag tror att på den tiden började det bli mera modernt att visa tänderna på kort.”