Information: Uppdatering om dubbdäcksförbud kring Mälarbron

Det blir inte dubbdäcksförbud i området kring Mälarbron från den 1 oktober 2025. Förslaget i tekniska nämnden den 4 juni om att upphäva beslutet om dubbdäcksförbud godkändes under kommunfullmäktiges sammanträde den 16 juni.

Beslutet om dubbdäcksförbud kring Mälarbron fattades av kommunfullmäktige redan i oktober 2023, för att ge de bilägare som idag använder dubbdäck en möjlighet att ersätta dessa med dubbfria vinterdäck. Enligt tidigare beslut skulle förbudet införas den 1 oktober 2025. Nu är beslutet alltså upphävt. 



Vanliga frågor:

Varför fattades beslut om dubbdäcksförbud? expand_less expand_more

Kommunen ska minska nivåerna av hälsoskadliga partiklar. De största partiklarna, PM10, uppstår till följd av däck- och vägslitage. Dubbdäcksförbudet var en del av Södertälje kommuns åtaganden i Åtgärdsprogram för kvävedioxid och partiklar i Stockholms län. De senaste mätningarna visar nu dock på en minskning av PM10 i området.  

Läs konsekvensanalysen här. 

Vad är PM10? expand_less expand_more

I varje kubikcentimeter av stadsluft finns tusentals små partiklar. Partiklarna PM10 bildas framför allt via slitage, till stor del från nedbrytning av vägbanan (asfalten) på grund av dubbdäck. Partiklarna kan genom inandning transporteras in i kroppen och påverka såväl andningsorganen som andra organ.

  • Korttidsexponering för relativt höga halter av partiklar kan orsaka andningsbesvär och andra luftvägssymtom, men även hjärt- och lungsjukdomar.
  • Långtidsexponering för låga halter av partiklar orsakar bland annat hjärt- och kärlsjukdomar och lungcancer.
  • Partiklar har särskilt stora negativa effekter på barns hälsa. De orsakar till exempel astma och försämrad lungutveckling hos barn.

Vädret påverkar halterna. En blöt och regnig vinter är positivt och får partiklarna att stanna vid backen. Soliga och kalla dagar är värst, då virvlar partiklarna upp i luften.

Hur mår luften i Södertälje - och vad gör kommunen för att minska negativ påverkan från trafik? expand_less expand_more

Hur mår luften i Södertälje? 

Luftkvaliteten i Södertälje har kontrollerats sedan 1990-talet. Östra Sveriges Luftvårdsförbund, där Södertälje är medlem, utför mätningar och beräkningar av luftföroreningshalter för kommunens räkning.Den visar att luftkvaliteten generellt blir allt bättre i Södertälje och hela Stockholms län. Av miljökvalitetsnormens tio ämnen har vi enbart problem med ett, och det är stora partiklar PM10. 

Dammbindning med CMA

Under vinterhalvåret behöver vi halkbekämpa och då använder vi CMA (Calcium Magnesium Acetate) som binder partiklarna till en massa som blir kvar på de aktuella vägsträckorna. Detta så att inte friktionen från däcken ska kunna riva upp partiklarna lika lätt och därmed riskera att de virvlar upp i luften. CMA använder vi när temperaturen är kring 0 och uppåt. När mätaren visar minusgrader övergår vi till att salta väglaget i stället då CMA inte fungerar som halkbekämpande åtgärd.
Exakta datum när vi använder CMA kan inte ges, utan det beror helt på väderleken. Prognoserna följs flera gånger om dygnet av för att kunna sätta in rätt resurser i rätt tid. Om vi får en höst och vinter med mycket nederbörd så minskar vi vår användning av CMA då fukten binder dammet.

Tidig vårstädning

Tidig vårstädning innebär att vi tar upp de partiklar som blivit kvar i backen på de gator där Södertälje har problem med höga halter av PM10 betyder. Detta kan ske vid upprepade tillfällen per säsong när behovet uppstår. Den tidiga vårstädningen ska inte förväxlas med sandupptagningen som genomförs efter vintersäsongen på alla kommunens gator. 

Läs mer om luften i kommunen här.