Ny passage under Södertälje kanal
Nästan all bil- och lastbilstrafik till, från och genom Stockholmregionen går i dag via europavägarna E4 och E20 på bron över Södertälje kanal. Det är den enda större vägförbindelsen mellan Stockholmsregionen, övriga Sverige och kontinenten. Det innebär att störningar, olyckor och kriser på eller i närhet till bron kan få omedelbara, stora konsekvenser. Samarbeten och planer pågår nu för en ny passage i tunnel, i syfte att skapa en mer robust infrastruktur och därmed en tryggare och säkrare region och nation.
Under de senaste åren har vi sett ett försämrat säkerhetspolitiskt läge och flera exempel på nationella kriser. Sverige är dessutom medlem i Nato, vilket ställer nya krav på vår infrastruktur. Transportsektorn, till exempel, behöver utveckla och stärka sin förmåga att upprätthålla samhällsviktiga funktioner vid olika typer av kriser, vid höjd beredskap och i krig. Vidare ska Sveriges säkerhetspolitik garantera landets oberoende och självständighet, bevara vår handlingsfrihet och upprätthålla samhällsviktiga funktioner under alla typer av kriser. Det är avgörande för Sverige.
Ett stopp på bron skulle även ha långtgående konsekvenser för svenska företag. Passagen vid kanalen är en viktig pusselbit i logistikkedjor för många företag i hela Sverige och i våra grannländer.
Som exempel passerar fler än 65 000 fordon över Södertäljebron varje dag – tre gånger fler än över Öresundsbron. En ny rapport – Kritisk Passage: Därför angår Södertäljebron och kanalen hela Sverige – som du hittar nedan, visar att vid en allvarligare händelse på bron skulle en tredjedel av värdet på Sveriges totala varuflöden påverkas. Den befintliga lösningen är inte heller hållbar som transportväg eller evakueringsväg vid kris eller olyckor. Rapporten visar de ekonomiska konsekvenserna av ett avbrott vid passagen, och presenterar även flera tänkbara scenarier.
Den är tydligt att den befintliga passagen över Södertälje kanal är en av landets mest sårbara vägsträckor. Som exempel orsakade brooloyckan år 2016 ett avbrott, och de ekonomiska kostnaderna, näringslivets förluster och de samhällsfunktionella konsekvenserna blev omfattande.
I Södertälje har några av landets största företag sin huvudkontor. 26 000 personer arbetspendlar till Södertälje, och 17 000 från kommunen. En ny passage gör landets infrastruktur både säkrare och mer effektiv, och ökar därför tryggheten och säkerheten för både för människor och företag.
Kommunen har utfört omfattande tekniska utredningar som visar att projektet är tekniskt genomförbart. Det, tillsammans med samhällsekonomiska kalkyler och effektredovisningar, utgör ett starkt planeringsunderlag.
En ny passage under Södertälje kanal är också en av fem prioriterade objekt inom Södertörnssamarbetet – ett samarbete mellan de åtta kommunerna Botkyrka, Haninge, Huddinge,Nykvarn, Nynäshamn, Salem, Södertälje och Tyresö.
I mars 2025 gav regeringen i uppdrag till Trafikverket att ta fram ett förslag på ny nationell plan för vägtransportsystemet för tidsperioden 2026-2037. Riksdagen ska, enligt regeringens direktiv, kunna fatta ett beslut om denna nya nationella plan under senvåren 2026. Passagen under Södertälje kanal behöver vara en del av det beslutet för att kunna genomföras.
Här nedan hittar du mer information om arbetet med en ny passage vid Södertälje kanal, rapporten och andra dokument.
Mer information och vanliga frågor:
- personMats Johanneson Samhällsbyggnadsstrateg Samhällsbyggnadskontoret
- phone08-523 066 34
- mailmats.a.johannesson@sodertalje.se
- personStaffan Thorsell Kommunikation Samhällsbyggnadskontoret
- phone08-52301217
- mailstaffan.thorsell@sodertalje.se