Ny passage under Södertälje kanal

Nästan all bil- och lastbilstrafik till, från och genom Stockholmregionen går i dag via Europavägarna E4 och E20 över Södertälje kanal. Det innebär att störningar, olyckor och kriser på eller i närhet till bron kan få omedelbara, stora konsekvenser både för Stockholm och Mälarregionen, och därmed för hela landet. Nu pågår planer för en ny passage i tunnel, i syfte att skapa en mer robust infrastruktur och därmed en tryggare och säkrare region och nation.
Under de senaste åren har vi sett ett försämrat säkerhetspolitiskt läge och flera exempel på nationella kriser. Sverige är dessutom medlem i Nato, vilket ställer nya krav på vår infrastruktur. Transportsektorn, till exempel, behöver utveckla och stärka sin förmåga att upprätthålla samhällsviktiga funktioner vid olika typer av kriser, vid höjd beredskap och i krig. Vidare ska Sveriges säkerhetspolitik garantera landets oberoende och självständighet, bevara vår handlingsfrihet och upprätthållasamhällsviktiga funktioner under alla typer av kriser. Det är avgörande för Sverige.
Den befintliga passagen över Södertälje kanal är en av landets mest sårbara vägsträckor. Brooloyckan 2016 orsakade skador på fundamenten, vilket visade hur känslig trafiken i regionen är för störningar. De ekonomiska kostnaderna, näringslivets förluster och de samhällsfunktionella konsekvenserna blev omfattande. Liknande olyckor har skett även tidigare.
En ny passage i tunnel skapar ett mer robust vägnät med de alternativ som krävs för att klara framtida påfrestningar. Det skulle även säkra näringslivets och regionens tillväxt och kompetensförsörjning. I Södertälje har några av landets största företag sin huvudkontor, som Scania, AstraZeneca och Volkswagen. I dag arbetspendlar över 26 000 personer till Södertälje, och 17 000 från kommunen. En ny passage gör landets infrastruktur både säkrare och mer effektiv, och ökar därför tryggheten och säkerheten för både för människor och företag – i vardagen och i en krissituation.
Kommunen har utfört omfattande tekniska utredningar som visar att projektet är tekniskt genomförbart. Det, tillsammans med samhällsekonomiska kalkyler och effektredovisningar, utgör ett starkt planeringsunderlag.
En ny passage under Södertälje kanal är en av fem prioriterade objekt inom Södertörnssamarbetet – ett samarbete mellan de åtta kommunerna Botkyrka, Haninge, Huddinge,Nykvarn, Nynäshamn, Salem, Södertälje och Tyresö. Södertäljeföretag som Scania, AstraZeneca och Volkswagen arbetar också för en passage under Södertälje kanal.
I mars 2025 gav regeringen i uppdrag till Trafikverket att ta fram ett förslag på ny nationell plan för vägtransportsystemet för tidsperioden 2026-2037. Riksdagen ska, enligt regeringens direktiv, kunna fatta ett beslut om denna nya nationella plan under senvåren 2026. Passagen under Södertälje kanal behöver vara en del av det beslutet för att kunna genomföras.
Vanliga frågor:
- personMats Johanneson Samhällsbyggnadsstrateg Samhällsbyggnadskontoret
- phone08-523 066 34
- mailmats.a.johannesson@sodertalje.se