Ny passage under Södertälje kanal

Nästan all bil- och lastbilstrafik till, från och genom Stockholmregionen går i dag via Europavägarna E4 och E20 på bron över Södertälje kanal. Det är den enda större vägförbindelsen mellan Stockholmsregionen, övriga Sverige och kontinenten. Det innebär att störningar, olyckor och kriser på eller i närhet till bron kan få omedelbara, stora konsekvenser. Samarbeten och planer pågår nu för en ny passage i tunnel, i syfte att skapa en mer robust infrastruktur och därmed en tryggare och säkrare region och nation.

Under de senaste åren har vi sett ett försämrat säkerhetspolitiskt läge och flera exempel på nationella kriser. Sverige är dessutom medlem i Nato, vilket ställer nya krav på vår infrastruktur. Transportsektorn, till exempel, behöver utveckla och stärka sin förmåga att upprätthålla samhällsviktiga funktioner vid olika typer av kriser, vid höjd beredskap och i krig. Vidare ska Sveriges säkerhetspolitik garantera landets oberoende och självständighet, bevara vår handlingsfrihet och upprätthålla samhällsviktiga funktioner under alla typer av kriser. Det är avgörande för Sverige.

Ett stopp på bron skulle även ha långtgående konsekvenser för svenska företag. Passagen vid kanalen är en viktig pusselbit i logistikkedjor för många företag i hela Sverige och i våra grannländer. 

Därför pågår planer för en ny passage i tunnel. Som exempel har Södertälje kommun, Scania och Astra Zeneca signerat en gemensam avsiktsförklaring. 

 

Läs debattartikel om avsiktsförklaringen och en ny passage i Dagens Industri här.

  tre politikers porträttbilder 

 

Den befintliga passagen över Södertälje kanal är en av landets mest sårbara vägsträckor. Brooloyckan 2016 orsakade skador på fundamenten, vilket visade hur känslig trafiken i regionen är för störningar. De ekonomiska kostnaderna, näringslivets förluster och de samhällsfunktionella konsekvenserna blev omfattande. Liknande olyckor har skett även tidigare.

En ny passage i tunnel skapar ett mer robust vägnät med de alternativ som krävs för att klara framtida påfrestningar. Det skulle även säkra näringslivets och regionens tillväxt och kompetensförsörjning. I Södertälje har några av landets största företag sin huvudkontor, som Scania, AstraZeneca och Volkswagen. I dag arbetspendlar över 26 000 personer till Södertälje, och 17 000 från kommunen. En ny passage gör landets infrastruktur både säkrare och mer effektiv, och ökar därför tryggheten och säkerheten för både för människor och företag.

Kommunen har utfört omfattande tekniska utredningar som visar att projektet är tekniskt genomförbart. Det, tillsammans med samhällsekonomiska kalkyler och effektredovisningar, utgör ett starkt planeringsunderlag.

En ny passage under Södertälje kanal är också en av fem prioriterade objekt inom Södertörnssamarbetet – ett samarbete mellan de åtta kommunerna Botkyrka, Haninge, Huddinge,Nykvarn, Nynäshamn, Salem, Södertälje och Tyresö. 

I mars 2025 gav regeringen i uppdrag till Trafikverket att ta fram ett förslag på ny nationell plan för vägtransportsystemet för tidsperioden 2026-2037. Riksdagen ska, enligt regeringens direktiv, kunna fatta ett beslut om denna nya nationella plan under senvåren 2026. Passagen under Södertälje kanal behöver vara en del av det beslutet för att kunna genomföras. 

Läs Södertälje kommuns pressmeddelande om avsiktförklaringen här.

 

Vanliga frågor:

Detta har varit aktuellt tidigare. Vad har förändrats nu? expand_less expand_more

Behovet av en ny passage har ökat kraftigt. Under de senaste åren har vi sett ett försämrat säkerhetspolitiskt läge och exempel på nationella kriser. Sverige är dessutom medlem i Nato, vilket ställer nya krav på vår infrastruktur. Transportsektorn, till exempel, behöver utveckla och stärka sin förmåga att upprätthålla samhällsviktiga funktioner vid olika typer av kriser, vid höjd beredskap och i krig.​ Sverige behöver säkra vår beredskap och handlingsfrihet. Den här passagen och vägsträckan måste helt enkelt vara effektiv – alltid.  

Vilka är fördelarna med en ny passage? expand_less expand_more

Den nuvarande passagen är hårt belastad. Vi har sett vad som kan ske om den skadas eller drabbas av störningar. Broolyckan 2016, till exempel, orsakade skador på fundamenten, vilket visade hur känslig trafiken i regionen är för störningar. De ekonomiska kostnaderna, näringslivets förluster och de samhällsfunktionella konsekvenserna blev omfattande.

En ny passage i tunnel skapar ett mer robust vägnät med de alternativ som krävs för att klara framtida påfrestningar. Det gör landets infrastruktur både säkrare och mer effektivt – i vardagen och i en krissituation. Det gör även regionen tryggare och smidigare för oss som bor här.

Vad skulle en ny passage innebära för just Södertälje? expand_less expand_more

Utöver de stora fördelarna för hela landet och för Sveriges beredskap så säkrar vi näringslivets kompetensförsörjning. Det blir enklare att ta sig till och från arbetsplatser i Södertälje. Det är en förutsättning för näringslivets och kommunens fortsatta tillväxt. Dessutom skapar en mer robust passage ökad kapacitet för kollektivtrafik, och avlastar trafik från de centrala delarna av Södertälje stadskärna. Det i sin tur förbättrar luftkvaliteten och stadsutvecklingen, med ökad bostadsbyggnation, fler arbetsplatser, mötesplatser och grönområden.

En sammanställning av nyttan med en ny passage visar att, till exempel:

  • Redundans vid avstängning

Restidsförluster vid avstängning beräknas minska med ny tunnelpassage. Även andra effekter som minskad pålitlighet, omvägar, kostnader för sjöfart, kollektivtrafik och vägarbeten kan antas minska.

 

  • Totalförsvarsberedskap

En störd eller otillförlitlig transportinfrastruktur kan hindra militär och civil beredskap. Redundans genom att ha flera parallella passager är ett sätt minska risker för störningar och att försvåra för andra aktörer att påverka kommunikationerna vid kris eller krig.

 

  • Bostäder och befolkning

Möjlighet att påbörja detaljplaner till följd av minskad belastning på Mälarbron kan ge utrymme för närmare 3 000 nya lägenheter och en ökad befolkning på över 6 000 personer.

 

  • Arbetsmarknad och näringsliv

Tillkommande detaljplaner med verksamhetslokaler för kontor, butiker, restauranger, hotell och förskolor beräknas ge ett tillskott på omkring 4 000 arbetstillfällen. Dessutom tillkommer omkring 1 000 arbetstillfällen genom indirekta effekter.

  • Luftföroreningar och miljö

 Omfördelning av trafik väntas öka luftkvaliteten i områden där miljönormerna idag är överskridna, samtidigt som ökning uppstår i områden där miljökvalitetsnormer bedöms klaras. Sammantaget bedöms nyttan vara positiv.

Vad kostar det? expand_less expand_more

  Den senaste kalkylen visar på en total kostnad om 5–6 miljarder kronor.  

Hur ska tunneln se ut, och var ska den placeras? expand_less expand_more

Passagen anläggs under Södertälje kanal mellan Mälarbron och Södertäljebron. Tunneln utformas med två körfält i vardera riktningen i två separata tunnelrör, där ett körfält i vardera riktningen är kollektivtrafikkörfält. Körfältsbredden antas vara 3,5 meter. Den skyltade hastigheten genom tunneln sätts till 60 km/tim. Tunneln ansluts i öster med separata ramper vid trafikplats Moraberg samt lokalt/regionalt till Sagoleden via en ny cirkulationsplats. I väst ansluts tunneln dels i norr med en ny cirkulationsplats på Oxbacksleden, dels i söder med Nyköpingsvägen via en ny cirkulationsplats.  

Vad är en avsiktsförklaring, och kan jag läsa den? expand_less expand_more

En avsiktsförklaring tecknas av två eller flera parter och visar att parterna har en gemensam avsikt och gemensamma planer. Den avsiktsförklaring som Södertälje kommun, Scania och Astra Zeneca tecknat har skrivits under av Boel Godner, kommunstyrelsens ordförande, Södertälje kommun, Christian Levin, vd och koncernchef, Scania och TRATON Group och Per Alfredsson, vd, Astra Zeneca AB.

Avsiktförklaringen:

Avsiktsförklaring om en ny passage under Södertälje kanal

Motorvägsbron över Södertälje kanal är en allvarlig flaskhals och en sårbar punkt i Sveriges transportsystem. Förbindelsen är viktig för regionala och nationella transporter. Fungerande  vägförbindelse över Södertälje kanal är avgörande för ett robust transportsystem som sörjer för hela Sveriges försörjningstrygghet och ekonomiska utveckling. 

Motorvägsbron E4/E20 är den enda storskaliga vägförbindelsen in och ut ur Stockholm söderifrån. Mälarbron inne i Södertälje är inget alternativ då den har för låg bärighet i relation  till transportbehovet. För de tyngsta lastbilsekipagen finns därmed ingen alternativ väg om bron över Södertälje kanal skulle utsättas för skada eller olycka som kräver en stängning av bron.

Olyckan under midsommarhelgen 2016 gav en försmak av konsekvenserna för en 
avstängning av bron. Den gången skedde avstängningen i anslutning till sommarsemestern. 

Skulle en incident ske annan tid på året skulle konsekvenserna var långt mer påtagliga. Med växande geopolitisk instabilitet blir det allt viktigare att säkerställa att Sveriges viktigaste transportkedjor även fungerar i händelse av kris eller krig. 

När Förbifart Stockholm är färdigställd kommer belastningen sannolikt att öka ytterligare. Det orsakar ineffektivitet i logistikkedjor och försvårar kompetensförsörjning. Idag arbetar ungefär 25 000 personer på de stora företagen i Södertälje, många av dem arbetspendlar över kanalen. 

Flaskhalsen i Södertälje är ett hot mot svensk exportindustri och beredskap
I Södertälje finns bland annat Scania och AstraZeneca som ger avsevärda bidrag till svensk sysselsättning och BNP. Scania har sitt globala huvudkontor i Södertälje och flera stora produktionsanläggningar. Bland annat den enda produktionsanläggningen i världen för sina ellastbilar.

I Södertälje finns AstraZenecas största produktionsanläggning i världen. Cirka en tredjedel av AstraZenecas globala försäljningsvolym produceras i Södertälje, och exporteras sedan till över hundra marknader. Dessutom testas och verifieras all ny produktionsteknik på anläggningen, innan den rullas ut globalt inom koncernen.
Utöver de stora exportbolagen är också ett stort antal små och medelstora företag etablerade här.

Södertälje är den tredje största arbetsorten i Stockholms län. En fortsatt positiv utveckling av näringslivet i Södertälje förutsätter ett effektivt och väl fungerande transportsystem. Om problemen fortsätter, eller förvärras, hotas Södertäljes attraktivitet som produktionsort när investeringar och expansion riskerar genomföras på andra marknader.

Passagen vid Södertälje kanal har även en viktig betydelse för Sveriges beredskap. Den är avgörande för försörjningstryggheten till Stockholmsregionen, som är hela landets ekonomiska motor. Vid ett krisläge måste den kunna användas för evakuering av regionens 2,4 miljo­ner invånare och för att hålla i gång viktiga delar av svensk produktion. Därtill finns samhällskritiska offentliga verksamheter i Södertälje, i form av exempelvis Södertälje sjukhus. De är stora arbetsgivare och tillhandhåller samhällsviktiga tjänster. I dag saknas alternativ för passage av Södertälje kanal vilket utgör en mycket stor sårbarhet i det svenska transportsystemet ur ett  beredskapsperspektiv. 

Näringslivet och Södertälje kommun överens om behovet av en ny passage 
Vi som undertecknar denna avsiktsförklaring anser att förbindelsen över Södertälje kanal behöver förstärkas med ytterligare en passage. Vi är av uppfattningen att detta bör ske genom en ny vägtunnel för bilar och kollektivtrafik under Södertälje kanal. 

En ny passage är en samhällskritisk investering som spelar en avgörande roll för att trygga industriell kompetens och produktion samt tillgång till viktig offentlig service. Den spelar också en viktig roll för att minska sårbarheten i Stockholmsregionens och svensk exportindustris logistik och försörjningskedjor.

En passage under Södertälje kanal bör tas upp i nationell plan för infrastruktur
Vi anser att förberedelserna för en ny passage behöver inledas så snart som möjligt. Vi har visat att den är teknisk genomförbar samt vilka samhällsekonomiska vinster den ger. Projektet bör tas upp tidigt i nationell plan för transportinfrastruktur, som ska beslutas i början på 2026. 

Vi avser nu aktivt samarbeta med ansvariga myndigheter och andra relevanta aktörer för att möjliggöra snabb framdrift i arbetet med en ny passage. Vi avser också att genomföra ytterligare egna analyser som kan bidra till att en ny tunnel genomförs, undersöka ekonomiska förutsättningar samt bidra med vår expertkunskap på andra sätt.

Näringslivet på orten har sedan tidigare ett engagemang i lokala infrastrukturfrågor, bland annat i form av Scanias medfinansiering av trafikplats Hovsjö, vilken i sin tur är planerad som en integrerad del av en ny, kompletterande tunnelpassage.

Denna avsiktsförklaring uttrycker vår samlade syn att åtgärder mot sårbarheten i Södertälje är mycket brådskande för hela Sverige. Den understryker vårt samlade engagemang för att bidra till en snabb och framgångsrik realisering av en kompletterande tunnellösning. Vi avser att gemensamt verka för att frågan ges högsta prioritet i den nationella transportinfrastruktur planeringen och i de politiska beslutsprocesserna.