För att kunna fatta beslut om en elev har rätt att gå i anpassade grundskolan eller anpassade gymnasieskolan måste en noggrann utredning göras.
En utredning kan startas av vårdnadshavare eller en rektor i förskolan, grundskolan eller gymnasieskolan. Utredningen ska ske i samråd med vårdnadshavarna som ska vara delaktiga i processen. Det finns mallar för den pedagogiska, medicinska och sociala bedömningen. Det finns också tydliga kriterier för vad den psykologiska bedömningen ska innehålla.
Elevens rektor samlar ihop de fyra bedömningarna som skickas till samordnaren för anpassade grundskolan och anpassade gymnasieskolan. Sedan träffar samordnaren vårdnadshavarna och förskolan eller skolan för att informera om skolformerna och processen för att eleven ska kunna börja i anpassad grundskola eller anpassad gymnasieskola.
Mottagandeteamet på Resurscentrum gör en samlad bedömning om eleven kan tas emot i anpassade grundskolan eller anpassade gymnasieskolan. Samordnaren tar sedan beslut om skolplacering tillsammans med rektorn för den aktuella skolan.