EU för lärare och elever

Europa Direkt Södertälje är en del av ett informationsnätverk som drivs av EU-kommissionen tillsammans lokala organisationer. Här i Södertälje är kommunen Europa Direkt kontorets värdorganisation. Vårt uppdrag är att informera om EU och främja deltagande i europeisk politik. Här hittar du särskilt utvald information för dig som är lärare eller elev!

Samarbeta med oss expand_less expand_more

Ett samarbete med Europa Direkt Södertälje kan bedrivas på många olika sätt, med anpassning efter ert behov. Detta görs kostnadsfritt och är flexibelt.

Vad vi kan erbjuda:

• Konferenser, där vi tidigare bland annat varit medarrangörer vid spridningen av EU-finansierade projekt som kan ansökas av skolor. Exempel på det är M.O.O. S projektet.
  • Föreläsningar och event inom specifika områden. I samråd om ämne tar vi fram relevanta och kunniga föreläsare där det också kan ges utrymme för eleverna att ställa frågor och föra diskussioner. Kostnaderna för föreläsare står vi självfallet för.
  • Generella presentationer/föreläsningar, där vi åker ut för att förklara hur grundläggande processer inom EU går till, t.ex. lagstiftningsprocessen. Många gånger har detta också inneburit interaktion mellan eleverna, via frågesport och gruppsamarbeten och en liten prisutdelning i slutet.
  • Informationsspridning i form av mycket korta presentationer om vad Europa direkt kontoret är och vad EU kan erbjuda unga. Det ger även möjligheten att ta kontakt med oss utanför lektionssalen för mer information, t.ex. när det kommer till volontär, praktik och jobb inom EU och via europeiska solidaritetskåren. Kanske särskilt lämpligt för de studenter som läser det sista året.

Vi är självfallet även öppna för förslag kring vilka samarbeten som skulle kunna göras i övrigt.

Viktigt att tänka på är att handlingsplanen arbetas med under november och därför är det värdefullt att samarbeten kan planeras innan dess för att dessa ska kunna tas med.

Videos, klipp och digitala föreläsningar expand_less expand_more

Vill du hitta rörligt material till en lektion eller en presentation? Eller få inspiration från tidigare seminarium? Flera av EU:s institutioner har egna Youtubekanaler, där både kortare informationsklipp samsas med inspelade seminarier och debatter. En del material är bara tillgänglig på engelska. Nedan finns några utvalda:

EU-kommissionen i Sverige (på svenska):
EU-kommissionens representationskontor i Sverige ordnar exempelvis seminarier och föreläsningar som går att se i efterhand.
Länk till Youtubekanalen

Europaparlementet i Sverige (på svenska):
Europaparlamentets kontor i Sverige publicerar också videos från seminarier.
Länk till Youtubekanalen

Svenska institutet för europapolitiska studier (SIEPS) anordnar löpande seminarier om EU. Klipp från tidigare och information om kommande hittar du på deras hemsida. Länk till SIEPS hemsida.

Europaparlamentet (på engelska)
Här publicerar Europaparlamentet intervjuer med ledamöter, informationsklipp om vad Europaparlamentet gör och summeringar.
Länk till Youtubekanalen

EU kommissionen (på engelska)
Här publicerar kommissionen presskonferenser och informationsklipp om aktuella ämnen.

Skolaktiviteter expand_less expand_more

Vill du och dina elever lära er mer om Europaparlamentet? Europaparlamentets kontor i Stockholm erbjuder ett kostnadsfritt utbildningsprogram som riktar sig till lärare och elever på högstadiet och gymnasiet och tipsar om möjligheter för skolor i EU.
Länk till Europaparlamentet i Sveriges hemsida

Skolambassadör för EU är en utbildning som Universitets och högskolerådet genomför tillsammans med EU-kommissionen, Europaparlamentet och Regeringskansliet. Målgruppen för utbildningen är både lärare och skolledare.
Länk till UHR:s hemsida.

För elever expand_less expand_more

Är du mellan 18 och 30 och söker möjligheter och vill göra nytta i samhället, i eller utanför EU?

Det kan du göra med finansiering och hjälp från Europeiska solidaritetskåren, som ger unga en chans att delta i projekt som gynnar samhället, antingen utomlands eller i hemlandet.

Att delta i solidaritetskåren kan bli en inspirerande och lärorik erfarenhet, och dessutom en möjlighet att skapa förändring samtidigt som du utvecklar dina kunskaper och färdigheter.

Läs mer på EU-kommissionens hemsida

Plugga utomlands! Efter avslutad gymnasieutbildning finns möjligheter att genomföra sina universitetsstudier som utbytesstudent. Läs med på hemsidan Studera.nu

Material och övningar till lektioner expand_less expand_more

Övning från Spelhobbyförbundet och Sveriges elevråd. Det levande valet är ett projekt som ska ge stöd till skolor som vill arrangera skolval eller som vill arbeta med politik i skolan. Upplevelsebaserat lärande kan öppna för spännande samtal där lärare och elever tillsammans gör en upptäcktsresa.  Länk till övningsmaterialet.

Vill du testa dina EU-kunskaper, kika på en tidslinje över EU:s historia eller komma i kontakt med andra lärare i EU? Då är EU:s Elev- och lärarhörna hemsidan för dig! Här finns både material för lärare och elever. Länk till Elev- och lärarhörnan på kommissionens hemsida.

Behöver du information i textformat om EU? På EU:s publikationsbyrå finns allt från information om politikområden, till lättillgänglig information om vad EU är. Länk till EU:s publikationsbyrå.