Aktuellt från Europa Direkt Södertälje

2017-10-23 Investeringsseminarium och Mångfaldsdag

Under torsdagen den 19 oktober gavs tillfälle för små och medelstora företag att få information om investeringsmöjligheter. I panelen fanns representanter från Almi, Swedbank, EU-kommissionen och Europeiska investeringsbanken.

2017-10-11 Vilket land är mest jämställt i EU?

Sverige, ligger överst på en 100% skala över jämställdhet som det Europeiska jämställdhetsinstitutet tagit fram.

2017-09-28 Fortsatta gränskontroller?

Om säkerhetsläget i Sverige fortsatt kräver en förlängning av gränskontroller kan det bli en förlängning redan i november i år.

2017-09-25 Istanbulkonventionen

"Europarådets Istanbulkonvention är världens mest omfattande internationella avtal om bekämpning av våld mot kvinnor och våld i hemmet." I år stod det klart att EU ansluter sig till konventionen.

2017-09-06 Välkommen till panelsamtal

Det börjar dra ihop sig till val i Tyskland, och vi vill gärna tillsammans med er samtala kring vad utgången skulle kunna innebära för Europa, Tyskland och samarbetet mellan Tyskland och Sverige.

2017-09-04 State of the Union

Nu är det snart dags! EU- kommissionens ordförande, Jean Claude Juncker ska nästa vecka framföra sitt tal om tillståndet i unionen.

2017-08-15 EU och globaliseringen

I maj i år fördes diskussioner i Europaparlamentet kring ett reflektionsdokument som EU-kommissionen tagit fram kring hur EU bör arbeta med globaliseringens för och nackdelar i framtiden.

2017-06-28 Save the date: Social Summit

Den 17:e novemeber i Göteborg, kommer en "Social Summit" eller toppmöte att äga rum mellan EU kommissionens ordförande, Jean Claude Juncker och statsminister Stefan Lövfen.

2017-06-09 EU-positivismen ökar i Sverige

Tidigare har Sverige bara haft en liknande ökning mellan 2008-2010. Men skillnaderna mellan partitillhörigheterna är tydliga där liberalerna är mest positiva och sverigedemokraterna mest skeptiska.

2017-05-22 Välkommen på föreläsning, Migration i Europa

Hur ser asylprocessen ut idag? Hur ser migrationen ut i Europa? Vad för tendenser finns och vad finns att önska mer av när det kommer till asyl och migration? Ta chansen att lyssna till Nadja Hatem om detta högaktuella ämne!