Aktuellt från Europa Direkt Södertälje

2017-03-29 Erasmus+ seminarium

Den 23 mars hölls ett seminarium om Erasmus+ i Södertälje stadshus och Täljegymnasiet berättade om sitt projekt; distansutbildningar som är öppna för alla genom hemsidan MOOS.

2017-03-01 Välkomna till seminarium om möjligheterna med Erasmus + projekt

Välkomna till ett seminarium om hur det är att arbeta i ett Erasmus + projekt.    Här presenteras vilka utlysningar som är aktuella samt handfasta råd och konkreta exempel på möjligheter och erfarenheter från projektet. Under seminariet kommer Täljegymnasiet, Universitets och högskolerådet och Myndigheten för ungdoms och civilsamhällsfrågor delta för att inspirera och besvara era frågor gällande Erasmus +.

2017-01-26 EU:s stadga om de grundläggande rättigheterna

Förutom de fyra friheterna (varor, personer, tjänster och kapital) reglerar EU även vissa fri och rättigheter genom EU stadgan. Här erkänns individens rättigheter gentemot EU och stadgan är sedan 2009 juridiskt bindande för medlemsstaterna.

2016-12-08 Europa och året som gått  – fråga experterna

Lunchseminarium den 13 december: Det har varit ett mycket händelserikt EU-år. Vad har hänt 2016 och hur påverkar det oss? Lunch och registrering från 12:00, seminariet börjar 13:00 och pågår till 14:30. Anmäl senast den 9 december till europadirekt@sodertalje.se . Allt är kostnadsfritt.

2016-05-30 Den europeiska cykelutmaningen har avgjorts

Vinnare blev Gdańsk i Polen. De hade både flest kilometrar inom kommungränsen och antal cyklade kilometrar per tusen invånare. Södertälje cyklade 7 605 km inom kommunen och i kategorin km/1000 invånare kom vi på plats 27 av 52. Bra jobbat!