Den europeiska cykelutmaningen har avgjorts

Vinnare blev Gdańsk i Polen. De hade både flest kilometrar inom kommungränsen och antal cyklade kilometrar per tusen invånare. Södertälje cyklade 7 605 km inom kommunen och i kategorin km/1000 invånare kom vi på plats 27 av 52. Bra jobbat!

European Cycling Challenge har pågått 1-31 maj. Vi uppmanade alla Södertäljebor att vardagscykla så långt som möjlig. Tävlingen består av två kategorier: flest trampade mil per tusen invånare och flest cyklade kilometer inom kommungränsen.

Alla som har deltagit har laddat ner en mobilapp eller registrerat sina cykelresor via hemsidan, i Södertälje var vi totalt 142 personer och vår inställning var att det viktigaste var inte att vinna utan att cykla! Men visst har vi kämpat och gjort det bra.

I kategorin Bästa cykelstaden, flest cyklade kilometrar per tusen invånare, hamnar Södertälje på plats 27 av totalt 52 anmälda lag. Vi hamnar före städer som Bergslagen, Barcelona och Budapest. I kategorin totalt antal kilometrar kom vi på plats 40.

Cykelutmaningen – bidrar till hälsa och kunskap

Tävlingen är ett italienskt initiativ och heter på engelska European Cycling challenge. Den har genomförts årligen sedan maj 2012 och uppmanat människor i Europa att välja cykeln framför bilen. I år var det första året som Södertälje var med.

Förutom hälso- och miljöaspekten bidrar Cykelutmaningen till vår stadsplanering eftersom den visar var vi cyklar, via en karta som visar populära stråk (en s.k. heatmap). Det ger våra stadsplanerare kunskap bland annat om var cykelparkeringar bör ligga.

Är du nyfiken på resultatlistor, regler och vill  se Södertäljes s.k. heatmap? Läs mer på Europeiska cykelutmaningens webbplats