Förnyat avtal för Europa Direkt Södertälje

Kommunfullmäktiges ordförande Peter Friström (S) inviger ny avtalsperiod för Europa Direkt Södertälje

Europa Direkt Södertälje är en del av ett informationsnätverk som drivs av EU-kommissionen. I Södertälje är kommunen värdorganisation och nu väljer kommunen och Kommissionen att gå in i en ny avtalsperiod till 2025. Det uppmärksammas med en ceremoni den 25 november.

Ceremoni och studiebesök

Under torsdagen hålls en ceremoni på Södertälj Science Park för att uppmärksamma den nya avtalsperiod som pågår fram till 2025. I samband med det besöker Christian Danielsson, chef för EU-kommissionens representationskontor i Sverige, Södertälje Science Park där han bland annat träffar Lars Henrik Jörnving, ordförande Södertälje Science Park (SSCP).

Lars Henrik berättar om Scanias roll inom SCCP och om det övergripande syfte för Södertälje Science Park. Deltar gör även Robert Kingfors, vd för Södertälje Science Park, Magnus Wiktorsson, prefekt på KTH, Jonas Karlsson, näringslivschef i Södertälje kommun och projektmedarbetare från MatLust, som är en regional nod och motor för utveckling av ett hållbart och innovativt livsmedelssystem.

Ceremoni och studiebesök 25 november 2021

Europa Direkt Södertälje

Ny avtalsperiod för Europa Direkt Södertälje

Viktigt för Södertälje

Södertälje kommun ser Europa Direkt-kontoret som en viktig verksamhet eftersom vi är och vill vara en internationell kommun. En plats där både människor och industri har starka band med Europa och resten världen. Vi är glada att kunna fortsätta till 2025!

I ansökningsprocessen har kommunen beskrivit hur Europa Direkt Södertälje vill arbeta i relation till kommissionens sex prioriterade områden för mandatperioden. Det finns fem huvuduppgifter som kontoret ska genomföra:

1. informera och hålla kontakt med allmänheten
  2. ha förbindelser med lokala medier
  3. förstå och kunna förklara hur EU-frågor uppfattas lokalt
  4. berätta om EU i skolan
  5. främja regionala nätverk.

Utblick mot verksamheten 2022

Utpekade områden som Europa Direkt Södertälje kommer koncentrera sig på under 2022 är bland annat:

• En europeisk grön giv
    Arrangemang av ett seminarium om vad återhämtningsplanen innebär och om hur den kan påverka Sverige och Södertälje.

• Konferensen om Europas framtid
    En temadag som ska beröra olika delas av kommissionens prioriteringar; en arbetskonferens hålls troligtvis tillsammans med en folkhögskola.

• Ett Europa rustat för dem digitala tidsåldern
    Södertälje kände av bristen på halvledarchip under pandemin. Vad skulle det t.ex. innebära för de stora företagen i Södertälje om EU blir världsledande på halvledarchip? Paneldiskussion utifrån EU: s State of the Union-tal.

Fördjupning

Kontaktperson för Europa Direkt Södertälje och ceremonin:

Johanna Stephan, utredare/projektledare för Europa Direkt Södertälje
Tel: 08-523 023 91. E-post: johanna.stephan@sodertalje.se