Skydd av privatliv före marknadsföring

Att företag använder användares uppgifter för att spåra aktiviteter på nätet och sedan marknadsföra tjänster via populära kommunikationsplattformar är känt. Men enligt nytt förslag från EU kan detta snart vara ett minne blott.

Europaparlamentets utskott för medborgerliga fri och rättigheter (LIBE) röstade i förra veckan igenom nya regler om villkor för företagares tjänster som marknadsförs via välkända kommunikationsplattformar, såsom Facebook. Det innebär i sig att ett samtycke måste ges av användaren innan företaget kan spåra användarens aktiviteter på nätet. Det i sin tur betyder ett förstärkt skydd av privtlivet, då det ger privatpersoner större kontroll kring hur deras uppgifter används i det digitala. Utskottet uttryckte också att det var viktigt att företagen inte skulle kunna neka tillgång till hemsidor om man som användare inte godkänner "cookies" (som lagrar användarens uppgifter).

BEUC, den europeiska konsumentföreningen tycker detta är ett steg i rätt riktning. Monique Goyens, BEUC:s generaldirektör menade att:

"En verklig försäljare eller marknadsförare skulle aldrig kunna traka in genom ens dörr eller följa efter en på en shoppingrunda på stan utan samtycke. Detsamma borde gälla i den digitala världen."

För de ledamöter som röstade emot fanns bland annat Anna-Maria Corazza Bildt. Hon ansåg att "förslaget var obalanserat, att det hindrar innovationer och minskar konsumenternas valmöjlighet."