Provisum e-tjänst

Här har vi samlat information om Provisum e-tjänst. E-tjänsten ger dig som ställföreträdare möjlighet till digital redovisning och kommunikation med överförmyndaren.

Allt du behöver för att använda e-tjänsten är tillgång till internet och BankID.
Vi råder dig att läsa igenom informationen på den här sidan innan du loggar in i e-tjänsten första gången. I Provisum e-tjänst finns också  användarinstruktioner som du ser när du loggar in.

Logga in i Provisum e-tjänst
2024-05-02
OBS! Serviceuppehåll i e-tjänsten måndagen den 20 maj kl 8-12. Byte av e-signeringtjänst ska ske. Välkommen in i e-tjänsten efter kl 12.

Gå gärna med i Facebooksgruppen 

Vill du dela tankar, få svar på frågor eller bara diskutera systemet med andra ställföreträdare så finns det en grupp på Facebook som du hittar här.

Utbildningsfilmer

Här finns två utbildningsfilmer som visar hur man använder Provisum E-tjänst.

Länk till filmerna: Utbildning för godemän och förvaltare - Södertälje kommun (sodertalje.se)

Support

Helpdesken nås via mailadressen stf@provisum.se. Det är också möjligt att ringa på OBS! nytt telefonnummer 072-202 92 33 . Supporten är bemannad vardagar mellan 8-17 under perioden mars till december. För perioden januari -februari erbjuds utöver dessa tider också support på kvällar på vardagar mellan 17-19 och helger 13-15. Vid kontakt med supporten ber vi dig ange vilken kommun som du redovisar till.  
 
Supporten kan hjälpa ställföreträdare med konkreta tekniska problem som inloggning, inlämning och registrering av poster. Observera att supporten inte ersätter utbildningar till ställföreträdare gällande redovisning av uppdraget och vad som ingår i rollen som god man.

Vanliga frågor

I Provisum e-tjänst finns FAQ för de vanligaste frågorna och en användamanual som ger svar på de flesta frågor. Här har vi samlat några funderingar som kan dyka upp redan innan du loggar in.
 
 
 

Vanliga frågor

Hur gör jag för att börja få digital post från överförmyndaren? expand_less expand_more

Hur gör jag för att börja få digital post från överförmyndaren?

När du loggat in i e-tjänsten går du till
  • Inställningar i menyn till vänster. Kontrollera att e-post och mobilnummer stämmer.
  • Här väljer du hur du vill få notifikationer om att du har nya meddelanden i e-tjänsten.
  • När du har gjort ditt val kommer vi i fortsättningen att skicka våra brev via e-tjänsten.
  • Observera att vissa beslut fortfarande kan komma att skickas med vanlig post under en övergångsperiod.
Vad är den största skillnaden mot den tidigare e-tjänsten Valter? expand_less expand_more

Vad är den största skillnaden mot den tidigare e-tjänsten Valter?

  • Nu kan flera personer (inklusive huvudmannen) signera en handling
  • Du kan fylla i redogörelse och körjournal direkt i e-tjänsten (fr.o.m. 2023)
  • I redovisningen laddar du upp dina bilagor vid den inkomst/utgift/tillgång som verifikatet avser
  • Du kan se de handlingar som du har skickat in till överförmyndaren via e-tjänsten
Jag har fört löpande räkenskaper i Valter. Vad händer med dem? expand_less expand_more

Jag har fört löpande räkenskaper i Valter. Vad händer med dem?

Löpande räkenskaper som du har gjort i Valter har flyttats över till Provisum e-tjänst. När du loggar in första gången kontrollerar du att saldot på det disponibla kontot och eventuellt sparkonto stämmer och kan därefter fortsätta som vanligt.
Fungerar e-tjänsten i mobil eller på platta? expand_less expand_more

Fungerar e-tjänsten i mobil eller på platta?

Ja, det går att använda e-tjänsten på smart telefon och surfplatta, men det är lättare att använda e-tjänsten på dator eftersom du får bättre överblick på en större skärm. Av den anledningen rekommenderar vi att du använder e-tjänsten på dator.
Jag har frågor om hur e-tjänsten fungerar. Vart vänder jag mig? expand_less expand_more

Jag har frågor om hur e-tjänsten fungerar. Vart vänder jag mig?

Börja med att läsa igenom Användarinstruktionerna som finns i menyn till vänster när du loggat in i e-tjänsten. Där hittar du en genomgång av de vanligaste funktionerna.

När e-tjänsten är ny räknar vi med många frågor. Därför bjuder vi in till en presentation av e-tjänsten med efterföljande frågestund.

Om dina frågor kvarstår efter att du har läst användarinstruktionerna och tagit del av presentationen kan du skicka ett mejl till: overformyndarnamnden@sodertalje.se

Jag vill inte använda e-tjänsten. Vad ska jag göra? expand_less expand_more

Jag vill inte använda e-tjänsten. Vad ska jag göra?

Det är frivilligt att använda Provisum e-tjänst. Vi har pappersblanketter för årsräkning, uttagsasökan och allt annat som finns i e-tjänsten. Vi kan fortsätta att skicka vanlig post till dig. Om du inte vill använda e-tjänsten låter du bli att logga in.

Om du redan har loggat in i e-tjänsten och valt att ta emot notifikationer via e-post eller sms måste du meddela oss att du har ångrat dig och inte längre vill använda e-tjänsten. Skicka ett mejl till: overformyndarnamnden@sodertalje.se

Bilagehantering? expand_less expand_more

Bilagehantering?

Du bifogar en bilaga genom att du kopplar bilagan direkt till antingen en inkomst eller en utgiftspost.

Alternativt att du under fliken sammanställning och under respektive konto markerar kontot sedan gå till pennan ute till höger, då öppnas redigera menyn och här kan du lägga till relevanta bilagor tex årsbesked och kontoutdrag.

På samma sätt lägger man till en bilaga tex ett årsbesked för en fond under fliken fastighet och värdepapper.