Arkiv pressmeddelanden

2022-10-17 Unikt arbete mot organiserad brottlighet presenteras i ny rapport

I dag släpper Södertälje kommunkoncern en rapport om sitt långvariga arbete mot den organiserade brottligheten på kommunnivå. Förutom att sammanfatta ett decenniums nära samarbete med polisen beskriver Paxrapporten även ett arbetssätt som ska leda oss in i framtiden. Rapporten kan ge tips om hur andra kommuner och myndigheter kan arbeta mot den organiserade brottligheten.

2022-09-21 Dream One av Santiago Mostyn

Höstens stora utställning i Södertälje konsthall presenterar Dream One av konstnären Santiago Mostyn. Öppnar fredag 23 september.

2022-08-26 Satsning på att utveckla kollektivtrafiken i stort samverkansprojekt

Den största satsningen på kollektivtrafik någonsin i Södertälje – det är målet när Region Stockholm, Nobina och Södertälje kommun går samman för att skapa framtidens kollektivtrafik i Södertälje. Det ska bland annat leda till förbättrad arbetspendling till och från Södertälje, kortare restider med buss inom kommunen och en utvecklad landsbygdstrafik.

2022-05-24 Peter Taberman och Tina Westerlund är årets S:ta Ragnhildsmedaljörer

2022 års S:ta Ragnhildsmedaljörer är Peter Taberman och Tina Westerlund. Peter Taberman tilldelas priset för sin bildskatt och engagemang för Södertäljes nutidshistoria och Tina Westerlund för sina kärleksfulla skildringar av Södertäljes historia.

2022-05-23 Nu firar Södertälje 100 000!

Under pandemin blev vi över 100 000 invånare i Södertälje och det vill vi självklart fira nu när vi äntligen kan ses igen. Den 17 - 19 juni bjuder Södertälje kommun in till en tredagarsfest i Södertälje city.

2022-05-10 Ny utställning på Södertälje konsthall om flykt och IKEA

Med utställningen Better Shelter blickar konstnären Juan-Pedro Fabra Guemberena tillbaka på tiden som flykting i Moheda och hur IKEA kan speglas i en flyktings blick. Utställningen finns på Södertälje konsthall mellan 14 maj och 2 juli.

2022-05-06 Andreas Pålsson är Södertäljes nya stadsarkitekt

Nu står det klart att det är Andreas Pålsson som får tjänsten som stadsarkitekt i Södertälje kommun. Han kommer närmast från en tjänst som studiochef på arkitektkontoret Liljewall och tillträder sin nya tjänst den 23 maj.

2022-04-29 Riktlinjer för motverkan av korruption

Kommunstyrelsen har antagit Riktlinjer för motverkan av korruption – mutor, jäv och oegentligheter. Riktlinjerna är ännu ett steg i arbetet med att motverka grov organiserad brottslighet i Södertälje kommunkoncern. Alla anställda och politiker ska ha kunskap om, kunna identifiera och upptäcka korruption, samt veta hur man går tillväga när man misstänker oegentligheter på sin arbetsplats.

2022-04-21 Södertälje kommun klättrar uppåt i servicemätning från NKI

Södertälje kommun får betyget 71 i 2021 års NKI (Nöjd kund-index) – en årlig mätning av kommuners service till företag. Det är ett högre betyg jämfört med förra NKI-mätningen, och ett kvitto på att företagare generellt sett är nöjda med kommunens service. Ett NKI på 70 eller högre bedöms vara ett högt betyg.

2022-04-05 Nyföretagardag – en ny satsning i Södertälje

Den 6 maj anordnas för första gången en nyföretagardag i Södertälje Science Park. Frukostklubben erbjuder inspirationsföreläsning av Tobias Karlsson, känd från Let’s dance. Ett 20-tal utställare finns på plats för att hjälpa nystartade företag.