Arkiv pressmeddelanden

2019-01-29 Södertälje erbjuder yrkeshögskoleutbildning i kvalitets- och processutveckling

Yrkeshögskolan i Södertälje kommer från höstterminen 2019 att erbjuda en utbildning i kvalitets- och processutveckling. Det offentliggjordes idag av Myndigheten för yrkeshögskolan.

2019-01-28 Södertälje kommun satsar på Öppna data

Nu tillgängliggör Södertälje kommun Öppna data på sin hemsida. Syftet är att skapa möjligheter för andra att skapa nya tjänster och affärsmöjligheter av redan offentlig information, men också att ge en ökad insyn och delaktighet för medborgare. Ett steg att sprida kunskap om öppna data är att medverka i Södertälje Science Week som öppnar den 30 januari.

2019-01-23 Hållbar framtid i fokus under årets Science Week

Onsdagen den 30 januari inleds Södertälje Science Week som i år har temat hur hållbara städer, jobb och möjligheter ser ut 2030. Näringsliv, studenter och allmänhet kan ta del av ett 80-tal seminarier och workshoppar av ett fyrtiotal arrangörer som tillsammans lyfter kunskapsstaden Södertälje.

2019-01-10 Teckningstävling inleder Kanalåret i Södertälje

I år fyller Södertälje kanal 200 år. Det vill vi uppmärksamma genom att under året satsa på massor av roliga evenemang för Södertäljeborna. Först ut är Telge fastigheters teckningstävling för fjärdeklassare med temat är ”Framtidens fartyg”. I morgon den 11 januari kl. 10 presenteras det vinnande bidraget i en ceremoni i Stadshuset.

2018-12-20 Juan Copovi-Mena tillförordnad vd på Telge AB

Idag blev det klart att Juan Copovi-Mena blir tillförordnad vd på Telge AB. Han är sedan 2016 vd för Telge bostäder och Telge Hovsjö.

2018-12-13 Södertälje bygger ut gratis wifi i stadskärnan

Södertälje är en av 20 svenska städer som har tilldelats 15 000 euro för att bygga ett gratis wifi-nät i stadskärnan. EU-medlen möjliggör utbyggnaden av wifi i en första etapp på Storgatan i Södertälje. Projektet har planerats av kommunen tillsammans med Centrumföreningen.

2018-12-06 Fortsatt positiva och stabila resultat för Södertäljes grundskolor

Läget för Södertäljes skolor är stabilt. Det framgår av SKL:s Öppna jämförelser mellan skolorna i Sveriges kommuner som publicerades idag.

2018-12-05 Årets 5i12-pris tilldelas KRIS Södertälje

Årets mottagare av 5i12-priset är föreningen KRIS Södertälje. Det offentliggjordes idag av juryns ordförande Elof Hansjons vid en manifestation på Stora torget klockan fem i tolv.

2018-12-05 Ola Schön tilldelas nyinstiftat pris från Kommuninvest

Idag tillkännagavs att Södertälje kommuns kanslichef Ola Schön är mottagare av Kommuninvests nyinstiftade pris Axelpriset. Priset delas ut till kommuntjänstemän för opartiskhet och saklighet i tjänsteutövningen, och för öppenhet, tillgänglighet och omsorg om gemensamma medel. I år delas priset ut för första gången.

2018-11-19 Pressinbjudan: förhandsvisning av utställningen Viktigt Meddelande till Allmänheten

Välkommen till en förhandsvisning av Södertälje konsthalls nya utställning. Viktigt Meddelande till Allmänheten är en multidisciplinär installation som fritt blandar kalla krigets kapprustning och katastrofberedskap med dagens beredskap på ett humoristiskt sätt. På förhandsvisningen finns det möjlighet att ställa frågor till konstnärerna bakom installationen; Christoph och Sebastian Mügge.