Arkiv pressmeddelanden

2023-05-24 Ny experimentell utställning med Munish Wadhia på Södertälje konsthall

Kan knapparna från kostymen få ett annat liv? Allt är möjligt i Mölnbobaserade konstnären Munish Wadhias skapandeprocess. I sin utställning ”Från Från” som pågår 26 maj - 1 juli på Södertälje konsthall mixar han material och tekniker.

2023-05-23 Emelin Oduncu får Sankta Ragnhildsmedaljen

Södertälje kommun tilldelar Emelin Oduncu 2023 års Sankta Ragnhildsmedalj.

2023-05-08 Kommungemensam kampanj för att förebygga bortförande av barn och ungdomar

Södertälje, Huddinge och Botkyrka kommun genomför en gemensam kampanj för att förebygga att barn och ungdomar förs bort mot sin vilja till annat land. Ofta sker bortförande för att bevara familjens och släktens heder.

2023-04-25 Södertälje finalist till Årets stadskärna 2023!

Södertälje är nominerad och en av tre finalister till Årets stadskärna 2023. Utmärkelsen ges till städer som genom tydliga mål och god samverkan mellan platsens nyckelaktörer gjort framsteg inom stadskärneutveckling.

2023-04-25 Fortsatt ökad nöjdhet hos företagarna med Södertälje kommuns service

För andra året i rad klättrar Södertälje kommun uppåt i SKR:s undersökning ”Öppna jämförelser i företagsklimat”. Betyget i 2022-års NKI (Nöjd kund-index) är 72. Ett NKI på 70 eller högre bedöms som högt.

2023-04-20 Emir Gazibegovic är Södertälje kommunkoncerns nya säkerhetschef

Emir Gazibegovic är polis och arbetar för närvarande som operativ samordnare. Han har lång erfarenhet av ledande roller inom Polismyndigheten och cirka 15 års erfarenhet av arbete mot organiserad brottslighet. Han tillträder tjänsten som säkerhetschef i Södertälje kommunkoncern den 15 maj.

2023-03-24 Pressinbjudan: Förhandsvisning av videokonstnären Katarina Löfströms utställning

Välkommen till en förhandsvisning av Södertälje konsthalls nya utställning The Bigger Picture. Katarina Löfström är en internationellt uppmärksammad konstnär som arbetar med video, digitala animationer, ljudinteraktivitet och skulpturala installationer.

2023-03-08 Mamma United Södertälje tilldelas Jämställdhetspriset 2023

Mamma United Södertälje är årets mottagare av Jämställdhetspriset 2023. Det tillkännagavs i dag i samband med att kommunen uppmärksammade internationella kvinnodagen. Mamma United Södertälje har sin verksamhet i Ronna och Fornhöjden.

2023-01-27 ”Science Week är väldigt viktig för Södertälje kommun”

Den 1–3 februari arrangeras Science Week digitalt och på plats i Södertälje Science Park. Årets tema är Agenda 2030, det erbjuds ett 60-tal kostnadsfria seminarier inom hållbar utveckling, produktion och stadsutveckling. Södertälje kommun är medarrangör och deltar i flera programpunkter, bland annat lyfts livsmedelsberedskap och stadsplanering. Kommunen delar även ut hållbarhetspriset.

2022-11-18 Södertälje mot våld och förtryck – en vecka fri från våld

Den 21–27 november flaggar Södertälje kommun orange. Vi gör det för att sätta fokus på problematiken kring våld i nära relationer och i synnerhet våld mot kvinnor och flickor. Kampanjen som innebär en rad olika seminarier och andra aktiviteter genomförs i samverkan med bland annat polisen i Södertälje, Samordningsförbundet, Södertäljejourerna, Södertälje Zontaklubb, Telge Bostäder och Scania. Fredagen den 25 november är det Orange Day, internationella dagen mot våld mot kvinnor och flickor, vilket avslutar veckans aktiviteter med ett fackeltåg genom staden.