Arkiv pressmeddelanden

2017-10-04 Pressinbjudan: Konstprojektet Presens ska ge Södertäljeborna nya upplevelser i stadsrummet

Välkomna till pressvisning av konstprojektet Presens, där utvecklingen av Södertälje och det gemensamma stadsrummet är i fokus. Fem konstnärer presenterar gestaltningar utifrån temat mänskliga rättigheter och allas rätt till ett levande stadsrum. Tid: torsdag 5 oktober kl. 11.00 Plats: Marenplan

2017-09-29 Extramiljoner för en jämlik skola i Södertälje

Södertälje kommun har tilldelats ett statsbidrag om 7,2 miljoner kronor för läsåret 2017-18. Pengarna ska användas för att öka elevers behörighet till nationella program på gymnasiet.

2017-09-29 Nytt stort steg för upp till 700 nya bostäder i Södertälje

Fyra aktörer har valts ut av Södertälje kommun för att delta i arbetet med att utveckla området ”Daldockan” i Saltskog/Mariekälla. Idag fattade kommunstyrelsen beslut om ett för-markanvisningsavtal för området, med potential på upp till 700 nya bostäder.

2017-09-22 Pressinbjudan: Alla Södertäljes elever inspireras till hållbar utveckling

Den 27 september deltar 12 000 elever i en kickoff inför Södertälje Science Week 2018. En av initiativtagarna är Leif Östling, ordförande i Södertälje Science Park. Tre dagar med framtidsmöten väntar, mellan elever, näringsliv och forskare – den 27-29 september. Evenemanget inleds med en pressträff den 27 september kl 10.00.

2017-09-05 Pressinbjudan: Invigning av litterära skyltar i Södertälje

Nu får Södertälje två litteraturskyltar, som ett resultat av ett medborgarförslag. Skyltarnas citat kommer från Göran Rosenbergs ”Ett kort uppehåll på vägen från Auschwitz” och Sven Delblancs ”Stadsporten”. Varmt välkommen till invigningen! Tid: lördag den 9 september kl 14.00 (underhållning och fika från kl. 13.30) Plats: Olof Palmes plats, Järnagatan 4 ovanför Maren

2017-09-01 Södertälje kommun storsatsar på idrott

Nu satsar Södertälje kommun på en ny idrottspolitisk plan och investeringar i en ny idrottshall för Södertäljeborna. Kommun vill tillsammans med föreningslivet arbeta fram ett idrottspolitiskt program. Syftet är att ytterligare förstärka idrottens möjligheter och betydelse i Södertälje och med gemensamma insatser bidra till idrottens utveckling i linje med idrottsrörelsens målsättning.

2017-08-28 12 000 Södertäljeelever i unikt projekt för en hållbar framtid

Över 12 000 elever från alla Södertäljes skolor deltar i ett unikt projekt för en hållbar framtid, med fokus på forskning, innovation, företagande och högre utbildning. Satsningen är ett initiativ från Södertälje Science Park i samarbete med Astra Zeneca, Scania, KTH och Södertälje kommun. Projektet inleds med en tre dagar lång kickoff 27 till 29 september.

2017-08-23 Gränslös Grafikfestival öppnar den 25 augusti

Varmt välkommen till invigningen av Gränslös Grafikfestival och utställningen Gränslös Grafik på Södertälje konsthall. Utställningen invigs av Sarah Guarino Florén, intendent på Södertälje konsthall och Ulrika Flink, curator på Grafikens Hus i närvaro av medverkande konstnärer. Tid: den 25 augusti kl 12.00. Plats: Södertälje konsthall, Lunagallerians mellanplan

2017-06-30 Södertälje kommun satsar på pedagogik och lokalproducerad mat

Södertälje kommun direktupphandlar andelar i odlingskooperativet Under Tallarna i Järna. Genom att koppla kooperativets lokalt producerade grönsaker till pedagogisk verksamhet bryter Södertälje ny mark. Syftet är att främja en hållbar livsmedelsförsörjning.

2017-06-28 Pressinbjudan: Miljonsatsning på Torekällberget

Friluftsmuseet Torekällberget får en helt ny entré och museimiljö samt förbättrad tillgänglighet, en satsning för cirka 2,85 miljoner kronor. Varmt välkomna till pressvisning på Torekällberget torsdagen den 29 juni kl. 13. Kultur- och fritidsnämndens ordförande Anna Bohman Enmalm och Torekällbergets chef Stefan Sundblad berättar om den stora satsningen på plats.