Arkiv pressmeddelanden

2016-06-21 Pressinbjudan: Nytt rekord för Södertälje kommuns feriepraktik

I år har samtliga ungdomar som ansökt om en feriepraktik erbjudits plats i Södertälje kommun. Det handlar om totalt 1220 platser fördelade på bland annat Telge Hovsjö, Södertälje Internationella Fotbollscup, Telge Bostäder och Telge Tillväxt. Det rekordstora antalet är resultatet av kommunens strategiska arbete för att unga ska komma in i arbetslivet.

2016-06-21 Pressinbjudan: Invigning av Hovsjö sommarbibliotek 28 juni

Kreativa aktiviteter står i fokus när Hovsjö sommarbibliotek öppnar den 28 juni. Under sju veckor ges sommarlovslediga barn- och ungdomar möjlighet att gestalta berättelser inom projektet Läsa för integration, delta i sagoyoga, pyssla, få inspiration i programmeringsworkshop eller möta författaren Douglas Foley. Tid: den 28 juni kl. 14-17 Plats: Hovsjö Hub

2016-06-20 Kommunen fortsätter att handla rättvist

Under 2016 kommer 100 procent av alla bananer, allt kaffe, te och kakao som serveras inom Södertälje kommuns verksamheter vara Fairtrade-certifierade. Samtidigt införs miljökrav- och sociala hållbarhetskrav vid upphandlingar.

2016-06-14 Rekordbra betyg för eleverna i Södertälje

För sjätte året i rad förbättras elevernas betyg i årskurs 9 i Södertäljes kommunala skolor.

2016-06-03 Pressinbjudan: Stipendier till niondeklassare

Den 8 juni delar utbildningsnämnden för första gången ut ett grundskolestipendium för god kunskapsutveckling och stort ansvarstagande under studietiden.

2016-06-01 Lansering av Hållbara Södertälje - webbsida och karta med fokus på hållbar utveckling

2016-05-31 Kristina Palm tilldelas S:ta Ragnhildsmedaljen

Universitetslektorn vid KTH Kristina Palm tilldelas S:ta Ragnhildsmedaljen av Södertälje kommun.

2016-05-31 Struerpokalen till Maria Lindius

Årets Struerpokal går till bowlingspelaren Maria Lindius, född 1998, för hennes framgångar 2015. Maria Lindius spelar med Södertälje Bowlingallians, Scania IF Bowling och BK Team med Hammarbys damlag i elitserien. Förra året kom hon tvåa individuellt i SM. Senaste säsongen slutade hon som totaltvåa i Stockholmsmästerskapet.

2016-05-27 Pressmeddelande: Utdelning av Jämställdhetspriset 2016

​Södertälje kommun kommer att dela ut 2016 års jämställdhetspris som första punkt på kommunfullmäktige den 30 maj. Fram till dess är vinnaren hemlig.

2016-05-27 Sommarboksstart på alla Södertäljes bibliotek

Nu drar sommarens stora nationella läsprojekt igång och Biblioteken i Södertälje har alla var sitt evenemang för att markera startskottet. Studier har visat att barns läsförmåga dalar under sommarledigheten och Sommarboken är en satsning för att bryta det.