Arkiv pressmeddelanden

2010-05-18 Goda levnadsvillkor för äldre i Enhörna

I projektet ”Hälsosamt åldrande” har Enhörnas äldre erbjudits hälsosamtal med fokus på matvanor, motion, gemenskap och om de har en meningsfull vardag. Resultatet visar att många mår bra och trivs med sina liv. Nu fortsätter kartläggningen i Hölö-Mörkö.

2010-05-17 Nya Hovsjöskolan – den största skolsatsningen i Södertälje

Nu börjar bygget av den nya Hovsjöskolan. Det är en av de största skolsatsningarna i Södertälje någonsin. I skolan, som byggs enligt Södertälje skolmodell, kommer 650 elever i årskurserna F - 9 att gå. NCC bygger skolan på uppdrag av Telge Fastigheter. Vårterminen 2012 är skolan klar att tas i bruk.

2010-05-10 Barack Obamas kampanjmedarbetare besöker Södertälje

Eric Casher arbetade i Barack Obamas kampanj med att kommunicera vikten av att få med alla medborgare i det politiska samtalet. I dag måndag 10 maj besöker han Södertälje och deltar i ett seminarium i Södertälje stadshus klockan 15.00. Representanter för media är välkomna till ett intervjutillfälle från klockan 14.00 och kan delta under seminariet.

2010-05-06 Nu öppnar Camitzka villan och kägelbanan igen

På söndag den 9 maj klockan 12.00 nyinviger vi Camitzka villan och kägelbanan på Torekällberget. Kommunalråd Susanne Bergström (S) håller i saxen och hälsar alla hjärtligt välkomna.

2010-05-05 Anders Lago tilldelas 2010 års Socialpolitiska hederspris

Anders Lago, kommunstyrelsens ordförande i Södertälje (S), får priset för sin betydelsefulla socialpolitiska insats för det mångkulturella samhället. Priset delades ut under den konferens som Svensk socialpolitisk förening arrangerar i Stockholm under dagen.

2010-05-05 Europa, Europa se så stora vi är!

På fredag den 7 maj firar vi Europadagen i Södertälje. Värdar för årets firande är Centrums förskolor. Barnen har förberett inför firandet med bland annat ett besök på Europahuset i Stockholm och de har gjort en utställning som visas i Stadshuset.

2010-05-05 Egen tv-kanal ska aktivera äldre

Sju av Södertäljes vård- och omsorgsboenden har fått en egen tv-kanal. Syftet är att förbättra kommunikationen gentemot såväl brukare, personal som anhöriga. Målet är också att få fler av de boende att delta i olika aktiviteter.

2010-05-04 Arsenik och gamla tapeter på Stadsmuseet

Mellan den 2 maj och 27 juni visas utställningen Arsenik och gamla tapeter på Torekällberget i Stadsmuseet. Utställningen visar tapeter från torp och gårdar i Sorunda och är daterade 1850-1930.

2010-04-23 Sprakande mångkultur: Demokratidagar i Södertälje

Är demokrati en självklarhet för alla? Vad är svenskhet? Är generationsklyftan ett hot mot demokratin? Under Demokratidagarna i Södertälje stadshus den 27 – 29 april diskuteras många intressanta, relevanta och aktuella ämnen.

2010-04-23 Södertälje kommun med i nystartat Vattenvårdsförbund

Måndagen den 19 april bildades Trosaåns vattenvårdsförbund. Trosaån är inte stor men förbundet är större och omfattar kommunerna Strängnäs, Gnesta, Södertälje, Nyköping och Trosa samt länen i Sörmland och Stockholms län.