Arkiv pressmeddelanden

2020-04-07 Två timmars fri parkering på tre parkeringsytor i centrala Södertälje

Från och med imorgon, onsdagen den 8 april, gäller två timmars fri parkering på parkeringsytorna vid: Centralplan, Tom Tits samt Torekällskolan. Därmed upphör fri parkering dygnet runt på dessa platser.

2020-04-03 Pollineringsplan nu antagen

Pollineringsplanen handlar om hur Södertälje kommun ska arbeta framåt för att förbättra livsmiljöerna för pollinatörer. ”Den biologiska mångfalden i världen är hotad. Kommunens pollineringsplan är viktig, ett kvitto på att vi tar detta på stort allvar. Pollineringen är betydelsefull för produktionen av livsmedel. Vi försöker vara föregångare i de här frågorna”, säger Hanna Klingborg (MP), kommunalråd.

2020-04-03 Maria Lindeberg ny kultur- och fritidschef i Södertälje kommun

Idag, den 3 april 2020 har kommunstyrelsen beslutat om tillsättningen av ny kultur- och fritidschef. Det blir Maria Lindeberg som anställs som kultur- och fritidschef och kontorschef för kultur- och fritidskontoret i Södertälje kommuns förvaltning.

2020-03-30 Fri parkering dygnet runt på tre parkeringsytor i centrala Södertälje

Södertälje kommun har beslutat om att erbjuda två timmars fri parkering. Fram tills dess att skyltar levererats, samt omprogrammering av betalautomaterna kan ske, gäller fri parkering under hela dygnet på parkeringsytorna vid: Centralplan, Tom Tits samt Torekällskolan.

2020-03-26 Stöd till Södertälje kommuns lokala näringsliv

Till följd av spridningen av coronaviruset, covid-19, drabbas många företag i kommunen. Den 26 mars presenterar kommunstyrelsens ordförande Boel Godner (S) en rad åtgärder för att stödja det lokala näringslivet i Södertälje kommun.

2020-03-13 Farstanäs campings utveckling

Södertälje kommun och Farstanäs Havsbad och familjecamping AB har efter en tids förhandling nu enats i en samsyn kring hur driften ska se ut kommande två säsonger. Parterna är även överens om att arrendeavtalet därefter upphör.

2020-03-06 Jämställdhetspriset 2020 till Södertälje SK

Södertälje SK är årets mottagare av jämställdhetspriset. Det tillkännagavs i dag i samband med att kommunen uppmärksammade internationella kvinnodagen.

2020-03-02 Pressinbjudan: Paneldiskussion och utdelning av jämställdhetspriset

För femte året i rad delar Södertälje kommun ut ett jämställdhetspris i samband med internationella kvinnodagen den 8 mars. I år delas priset ut fredagen den 6 mars före en paneldiskussion om sport och jämställdhet.

2020-03-01 Pressinbjudan: Nordens största presentation av Ernest Mancobas konst på Södertälje konsthall

Välkommen till pressvisning av utställningen ”Mancoba – ett konstnärskap som rör sig in i vår tid/An Artist and His Legacy” på Södertälje konsthall torsdag den 5 mars kl 13.00.

2020-01-22 Digitalisering och utveckling på agendan när Södertälje kommun medverkar i Södertälje Science Week

Onsdag den 31 januari öppnar Södertälje Science Week för tredje året i rad. Under tre dagar presenteras ett 100-tal seminiarier och workshops om morgondagens digitalisering, forskning och utveckling. Södertälje kommun medverkar med ett 10-tal program, från vad som krävs för att Södertälje ska bli framtidens hållbara stad, till ett 24-timmars hackaton för att skapa framtidens Södertälje.