Arkiv pressmeddelanden

2017-05-19 Björn Seeliger tilldelas Struerpokalen 2017

Årets Struerpokal tilldelas juniorsimmaren Björn Seelinger. Björn Seeliger, född 2000, är en av de mest lovande juniorerna i svensk simning på många år. Endast 16 år gammal slog Björn svenskt juniorrekord på 50 m frisim i både lång och kort bassäng. Därmed raderade han Stefan Nystrands 17 år gamla svenskt juniorrekord.

2017-05-09 Pressinbjudan: Wear & Share – en utställning om kläder och identitet

Varmt välkomna till vernissage av Torekällbergets nya utställning om kläder och identitet. Utställningen är producerad av Torekällberget tillsammans med elever i årskurs 9 från Blombackaskolan. Tid: onsdag 10 maj kl. 13.00 Plats: Handelsboden, Torekällberget

2017-04-30 Engagemang och delaktighet belönas i årets idrottsutmärkelser

Södertälje-Nykvarn orienteringsklubb, Per Sjöberg på Kallfors golfklubb och Andreas Jonerholm vid Södertälje Simsällskap är årets mottagare av kommunens idrottsutmärkelser. Södertäljes basketnestor Benny Johansson tilldelades årets hedersutmärkelse.

2017-04-27 Jan Eliasson medverkar i Södertäljes nationaldagsfirande

Årets talare vid Södertäljes nationaldagsfirande är Jan Eliasson, tidigare vice generalsekreterare i FN och svensk utrikesminister.

2017-04-25 Södertälje kommun över snittet på flera områden i ny NKI-mätning

Idag har Sveriges kommuner och landsting (SKL) och Stockholm Business Alliance (SBA) offentliggjort resultatet av 2016 års NKI, Nöjd-Kund-Index. Undersökningen baseras på hur företag som varit i kontakt med kommunen har upplevt kommunens service och bemötande i deras ärende. Årets undersökning visar att Södertälje visar bättre resultat än snittet på fyra av sex myndighetsområden.

2017-04-07 Integritet och finurlighet med feministisk power – Södertäljekonstnärer ur två generationer möts på Södertälje konsthall

Lördagen den 8 april klockan 13.00 öppnar konsthallens nya dubbelutställning Makeover med Monika Kiviniemi och Untitled med Stephanie Abdallah. Utställningen invigs av Grete Havnesköld, skådespelare och projektledare för Livet Bitch!

2017-03-23 Södertälje tar plats i nätverk för att stärka det lokala näringslivet kring Ostlänken

2017-03-22 Hållbarhet i fokus när Södertälje deltar i Earth Hour

På lördag den 25 mars kl. 20.30–21.30 släcker Södertälje kommun ner ljuset i Stadshuset och Kringlan som en uppmaning till engagemang för hållbarhetsfrågan. På kommunen pågår just nu ett omställningsarbete med en rad olika åtgärder inom bland annat förnybar energi, källsortering och Östersjövänlig mat.

2017-03-16 Många kreativa mötesplatser för barn och ungdomar i Södertälje i sommar

Mellan den 17 juni och 15 augusti kommer det att finnas många sommarlovsaktiviteter att välja på för barn och ungdomar mellan 6 och 15 år i Södertälje. Årets sommaraktiviteter har en tydlig inriktning mot kreativa och konstnärliga aktiviteter och idrottsliga prova-på-aktiviteter. Bland aktiviteterna märks Hovsjö pop-up bibliotek, gratis simskola, Livet Bitch! och Södertälje Teateramatörer.

2017-03-10 Björn Borg-utställning på Torekällberget

De garageportar som blivit världsberömda efter att Björn Borg dag ut och dag in nött slag mot dem, finns nu på Torekällberget. De ställs ut tillsammans med bilder av fotograf Jacob Forsell. På lördag den 11 mars öppnar Torekällbergets Björn Borg-utställning.