Arkiv pressmeddelanden

2018-01-17 Spadtag för Igelsta strand – 500 nya bostäder

Onsdag 17 januari är det dags för första spadtaget för det blivande bostadsområdet i Igelsta strand i Södertälje. 500 bostäder ska byggas i fem etapper längs med Igelstavikens strand.

2018-01-08 Pressinbjudan: Skulpturverket Skogen återuppförs

Lenny Clarhälls verk Skogen återuppförs och den nya platsen för det omtalade skulpturverket är Södertälje stadshus. En presentation av skulpturverket och återuppförandet äger rum på Stadshuset den 8 januari kl. 15.00.

2017-12-15 Joanna Sandell blir ny chef för Södertälje konsthall

Joanna Sandell tar över som chef på Södertälje konsthall. Hon kommer närmast från jobbet som chef för Kalmar konstmuseum.

2017-12-15 Thomas Dennerby ny förenings- och anläggningschef

Thomas Dennerby har rekryterats till tjänsten som enhetschef för förening och anläggning på Södertälje kommun.

2017-12-12 Framgång för Södertäljes skolor i Öppna jämförelser

Södertälje kommun och Malmö stad är de enda kommuner som har förbättrat skolresultaten sju år i rad. Det framgår av SKL:s Öppna jämförelser mellan skolorna i Sveriges kommuner som publicerades idag. I den framkommer också att behörigheten till nationella program sjunker i Sverige, men i Södertälje har den ökat.

2017-12-11 El Sistema Södertälje utsedd till förebildsorkester i Sverige

Den nationella El Sistema-stiftelsen har beslutat att El Sistema Södertälje blir ny förebildsorkester för El Sistema i Sverige.

2017-12-05 RFSL Södertälje mottagare av årets 5i12-pris

Årets 5i12-pris tilldelas RFSL Södertälje. Det offentliggjordes idag av juryns ordförande Elof Hansjons vid en manifestation på Stora torget prick fem i tolv.

2017-11-30 Nu lanserar Södertälje kommun en e-tjänst för att söka bygglov

Nu blir det lättare för Södertäljeborna att ansöka om bygglov och göra anmälan för åtgärder som inte kräver lov. En ny e-tjänst som kommer att spara tid för alla som ansöker finns nu tillgänglig på kommunens hemsida.

2017-11-29 Nu invigs Södertäljes nya muralmålning och graffitiverk

Välkomna till invigningen av den nya muralmålningen under Mälarbron och målningarna ”Rytmer” på planken utmed slussombyggnationen. Invigningstalare är ordförande i stadsbyggnadsnämnden Håkan Buller och vice ordförande i kultur- och fritidsnämnden Jonny Elzaouki. Tid: lördag den 2 dec kl. 12 Plats: samling vid Marenbron, därefter promenad utmed slussens byggplank och avslutning under Mälarbron.

2017-11-24 Magnus Claesson ny ekonomi- och finansdirektör i Södertälje

Magnus Claesson är Södertälje kommuns nya ekonomi- och finansdirektör. Det beslutades idag av kommunstyrelsen.