Arkiv pressmeddelanden

2018-06-20 Ny form av boende för äldre i Södertälje

Kommunstyrelsen i Södertälje har beslutat att en ny typ av boende för äldre ska uppföras i Södertälje, mellanboende – biståndsbedömt trygghetsboende. Det handlar om ett mellanting till att bo kvar hemma med hemtjänst och att bo på ett särskilt boende med bemanning dygnet runt.

2018-06-19 Nya utförare av hemtjänst i Södertälje kommun

Södertälje kommun tecknar nya avtal med fyra hemtjänstutförare. Det beslutades av äldreomsorgsnämnden idag. Beslutet berör drygt 1850 personer som är berättigade till hemtjänst i kommunen.

2018-06-19 Så bryter vi segregationen – Södertälje kommun i Almedalen

Segregation är temat när Södertälje kommun anordnar seminarium i Almedalen 2018. Utifrån erfarenheter och lärdomar från Södertälje diskuterar representanter från politik, polis, näringsliv och media vikten av långsiktiga och uthålliga satsningar för att skapa ett gott samhälle för alla medborgare.

2018-06-14 Biblioteken i Södertälje har tilldelats 1 100 000 kr av Kulturrådet

Nu är det klart att Södertälje får ta del i flera stora satsningar från Kulturrådet.  Inom projektet Stärkta bibliotek har kommunen beviljats 600 000 kr att användas till att kompetensutveckla bibliotekspersonalen. Dessutom har stadsbiblioteket tilldelats 500 000 kr för att vidareutveckla barn- och ungdomsavdelningen.

2018-06-14 Förbättrade skolresultat för Södertäljes elever för åttonde året i rad

Idag har resultaten kommit för årets betyg i årskurs nio. I Södertäljes kommunala skolor ökar meritvärdet med fyra poäng, och dessutom ökar elevernas behörighet till gymnasiet för både flickor och pojkar. Årets meritvärden för grundskolan är en del i de senaste åtta årens positiva trend.

2018-06-07 Södertälje kommun deltar i årets Europrideparad

Den 4 augusti deltar Södertälje kommun i årets Europrideparad i Stockholm. Paraden är en del av Euro Pride, en stor folkfest som innehåller samtal, debatter och nätverkande för en starkare kamp för lika rättigheter i samhället.

2018-06-05 Smarta papperskorgar till Södertälje centrum

På torsdag den 7 juni kl. 10 sätts sex så kallade smarta papperskorgar upp i Södertälje centrum. Dessa levererar trådlöst internet och är smarta system för avfall och återvinning. De smarta papperskorgarna är ett led i kommunens strategi för att förebygga nedskräpning.

2018-06-04 Pressinbjudan: två nya utställningar på Södertälje konsthall

Varmt välkommen till en pressvisning av Södertälje konsthalls nya utställningar. På spaning efter den tid som flytt är en jubileumsutställning som visar verk ur Södertälje kommuns konstsamling, och The future was at her fingertips, en installation om cyberfeminism och teknikhistoria ur ett feministiskt perspektiv.

2018-05-28 Pressinbjudan: Information om försäljningen av Kringlan med tillhörande fastighet

Välkomna till en pressträff om försäljningen av varuhuset Kringlan med tillhörande fastighet.

2018-05-28 Klart för nästa steg i utvecklingen av Södertälje centrum

Idag fattade kommunfullmäktige beslut om försäljning av varuhuset Kringlan med tillhörande fastighet, ett av Södertäljes största varuhus. Köpare är fastighetsbolaget Stadsrum Fastigheter, som åtar sig att utveckla och förädla fastigheten i det pågående arbetet att skapa ett attraktivt centrum i Södertälje.