Arkiv pressmeddelanden

2015-06-08 Unikt samarbete ska halvera koldioxidutsläpp

Samordning av varudistribution på Södertörn innebär färre transporter och minskad klimatpåverkan och ger Södertörnskommunerna en framskjuten plats i det nationella miljöarbetet. Samarbetet ska halvera koldioxidutsläppen. Fyra kommuner är igång och inom kort ansluts ytterligare fyra. Södertälje ansluter sig i september.

2015-05-29 Skolinspektionen om förskola och fritidshem i Södertälje kommun

Skolinspektionens senaste tillsyn av förskolans och fritidshemmens verksamhet i Södertälje kommun visar att Södertälje kommun bedriver ett systematiskt kvalitetsarbete och att fritidshemmen i de flesta avseenden uppfyller skollagens krav på utveckling och lärande. Dock måste kötiden för plats i förskolan kortas och dokumentationen av fritidshemmens verksamhet behöver förbättras.

2015-05-28 Ceremoni för nyblivna svenska medborgare i Södertälje

I samband med nationaldagsfirandet lördagen 6 juni blir det en särskild ceremoni för de som blev svenska medborgare år 2014 och som är skrivna i Södertälje.

2015-05-27 S:ta Ragnhildmedaljen till Peter Forsberg

Årets S:ta Ragnhildsmedalj tilldelas Peter Forsberg för sitt långvariga engagemang för Södertälje som idrottsstad och som företagarkommun.

2015-05-22 Hans helighet Patriarken Ignatius Aphrem II besöker Södertälje kommun

På måndag 25 maj får Södertälje kommun besök av Patriarken Ignatius Aphrem II. Patriarken är högste ledare för Syriac Orthodox Church of Antioch vars religiösa territorium omfattar 5,5 miljoner medlemmar i länder i Europa, Asien liksom Nord- och Sydamerika. Han kommer att finnas tillgänglig för en kortare frågestund under måndagen.

2015-05-13 Södertälje kommun tecknar avtal för personer som får stöd enligt LSS

Södertälje kommun tecknar nya ramavtal med leverantörer av boende med särskilt stöd enligt LSS, något som kommer skapa mer ordning och reda. Kommunen får genom avtalet bättre möjlighet att arbeta med kvalitet och likställighet av externt utförd LSS-verksamhet.

2015-04-28 Södertäljes skolor klättrar 74 platser

Det genomsnittliga meritvärdet bland Södertäljes grundskolelever ökar. På ett år har Södertäljes skolor klättrat från plats 238 till plats 164 i SKL’s rapport Öppna jämförelser– grundskola 2015.

2015-04-13 Pressinbjudan: livesändning av System of a downs konsert på Estrad

Nu tar Södertälje kommun livesändning av musik i biosalong ett steg vidare från opera, genom att sända System of a downs konsert på Stadsscenen Estrad, torsdagen 23 april. Helt gratis.

2015-04-07 Pressinbjudan: seminarium och invigning av utställning om Folkmorden 1915

Från och med den 15 april och en månad framåt kommer kommunen tillsammans med fem riksförbund att uppmärksamma 100-årsminnet av folkmorden som ägde rum 1915 i dåvarande Osmanska riket. Det blir en utställning, och seminarium med några av de främsta experterna på ämnet, i Stadshuset. Detta görs som en del i kommunens demokrati- och mångfaldsarbete.

2015-04-02 Ny Yh-utbildning till Södertälje: Köksmästare med ekologi- och hållbarhetsperspektiv

Vuxenutbildningen och Folkuniversitetet har tagit fram yrkeshögskoleutbildningen i nära samarbete med näringslivet. Utbildningen är en utvecklingschans för dem som har erfarenhet inom köksnäringen. Den kommer att ges på halvfart under två år, och ger en efterfrågad kompetens.