Arkiv pressmeddelanden

2022-03-21 Södertälje kommun breddar konceptet med valinformatörer inför valen 2022

Liksom tidigare år informerar valinformatörerna om när det är val, vilka som får rösta och om vikten av att rösta. Nytt inför höstens val är att låta vissa valinformatörer skapa innehåll, exempelvis filmklipp, för att spridas i kommunens sociala kanaler.

2022-01-31 Globalt intresse för Hack for Södertälje

Hack for Södertälje samlar deltagare från många länder som under ett dygn ska bidra med att hitta lösningar för ett inkluderande, hållbart och uppkopplat samhälle. Hackathonet delar ut en total prissumma på 99 000 och äger rum under de sista dagarna av Science week 5-6 februari.

2022-01-28 Ny utställning med teater på Södertälje konsthall

Lisa Jeannin sammanfattar tio år av alkemisk forskning i utställningen Månljusfångaren i Södertälje konsthall den 29 januari–12 mars, och bjuder vid några tidpunkter under utställningsperioden, på teater med titeln Fosforos.

2022-01-26 Ny app visar vad som är på gång i Södertälje kommun

Gör felanmälan, se var det finns lediga parkeringsplatser för rörelsehindrade, badtemperaturer, evenemangsinformation, information från kommun, föreningar och organisationer. Det är några exempel på vad ”Södertäljeappen” erbjuder.

2021-12-05 Södertälje simsällskap är årets 5i12-pristagare

Årets 5i12-pris tilldelas Södertälje simsällskap för att de bedriver verksamhet där alla har förutsättningar att vara med oavsett ålder, kön eller skicklighet.

2021-12-02 Södertälje kommun beviljas projekt för att utveckla nästa generation fullkornsprodukter

MatLust Utvecklingsnod och Södertälje kommun i samverkan med Hidden in Grains och Axfoundation har beviljats medel av Vinnova för att utveckla nästa generation fullkornsprodukter. Det unika med produkterna är att de kommer vara baserade på råvara som processats för att göra mineralerna tillgängliga.

2021-11-19 Vi färgar Södertälje orange för att uppmärksamma våldet

Den 25 november, internationella dagen för avskaffandet av våld mot kvinnor och flickor, färgar vi stadshuset i Södertälje orange. Södertälje kommun, polisen i Södertälje, Södertälje sjukhus, Samordningsförbundet och Södertäljejourerna vill genom denna gemensamma aktion uppmärksamma vårt arbete mot våld.

2021-09-30 Södertälje kommuns arbete med att förebygga nedskräpning ger resultat

Årets skräpmätning i Södertälje visar att vårt centrum är renare än rikssnittet för centrum i större städer. Det är det bästa resultatet sedan mätningarna startade 2010.

2021-09-06 9 miljoner till Södertälje kommun för företagsstöd

Södertälje kommun har nyligen beviljats ett omfattande regionalfondsprojekt (REACT-EU) som syftar till att stärka näringslivets förmåga till omstart och omställning efter coronapandemin.

2021-08-31 Pressträff med anledning av ny stadsdirektör

Södertälje kommun ska få en ny stadsdirektör som presenteras på en pressträff i stadshuset.