Arkiv pressmeddelanden

2010-03-05 Försörjningsstöd delar med sig av sitt goda arbete

Representanter från Socialkontoret i Malmö stad kommer till Södertälje för att lära sig mer om hur kommunen framgångsrikt arbetar med dem som behöver försörjningsstöd, det som tidigare kallades socialbidrag.

2010-02-24 Exklusiv filmvisning om ungdomsvåld vid medborgardagen

Lördagen den 20 mars är det dags för Medborgardag i Stadshuset. Under dagen ges en exklusiv visning av filmen ”Res dej inte!”. Filmen utgör en del i projektet ”Akta huvudet” som är en storsatsning mot våld bland ungdomar. Syftet är att få ungdomar att förstå konsekvensen av grovt våld.

2010-02-09 Smultronställen efterlyses till årets turistbroschyr

Södertäljes officiella turistbroschyr för 2010 är under produktion. Arbetsnamnet är: 100 saker att göra i Södertälje! Bakom broschyren står Södertälje kommun och Södertälje Turistbyrå. Södertäljeborna uppmanas nu att komma in med förslag på smultronställen och upplevelser utanför det vanliga turiststråket, både kända och okända.

2010-01-28 Försörjningsstöd delar med sig av sitt goda arbete

Representanter från Socialkontoren i Eskilstuna, Karlstad, Håbo, Gävle, Nynäshamn och Borlänge kommuner kommer till Södertälje för att lära sig mer om det sätt kommunen framgångsrikt jobbar med dem som behöver försörjningsstöd, det som tidigare kallades socialbidrag.

2009-12-16 Pris till årets enhet och chef

Den 16 december delas Södertälje kommuns Kvalitetsutmärkelse 2009 ut. Pris delas ut till Årets enhet och för första gången delas också priset Årets chef ut. Årets enhet blev Artursbergs korttidsboende och Irene Byström fick motta priset för Årets chef.

2009-12-07 Nu utser vi Årets Kulturskoleförälder

Kulturskolans traditionella julkonsert i S:t Ragnhildkyrkan har i år ett nytt inslag. Utöver stämningsfull musik framförd av begåvade elever delar även Kulturskolan ut den nyinstiftade utmärkelsen Årets Kulturskoleförälder.

2009-12-04 Anders Lago deltar i FN-toppmöte om flyktingars situation

På måndag den 7 december åker kommunstyrelsens ordförande i Södertälje, Anders Lago, till Genève dit han inbjudits av FN:s flyktingkommissarie António Guterres. Anders Lago kommer bland annat att delta på UNHCRs möte om framtidens migrationsutveckling. Anders Lago kommer att vara den enda svenske lokala representanten.

2009-12-04 Vem får 5i12-priset?

På lördag den 5 december delas 5i12-priset ut på Politikertorget klockan 11.55. Priset delas ut till en person eller organisation som gjort viktiga insatser för att motverka utanförskap och som bidragit till medmänsklighet och solidaritet.

2009-12-03 Nu är Södertäljes elever vaccinerade

Drygt 6 000 skol- och gymnasieelever i Södertäljes kommunala skolor har nu vaccinerats mot den nya influensan av skolhälsovården. Vaccinationen tog tre veckor, vilket är en vecka snabbare än planerat. Vaccinationen genomfördes under skoltid på kommunens tjugofem grund- och gymnasieskolor. Ungefär 60 procent av kommunens 11 000 elever har vaccinerats.

2009-12-02 Nu kan Södertäljeborna bli volontärer via webben