Arkiv pressmeddelanden

2012-09-13 Södertäljes politiska ledning i möte med landshövdingen angående flyktingvågen från Syrien

– Det var mycket glädjande att Landshövdingen visade förståelse för Södertäljes unika situation. Länsstyrelsen saknar egna verktyg för att bidra med hållbara lösningar, men kommer att bidra med stöd och kontakter med regeringen angående akuta respektive långsiktiga åtgärder, säger Boel Godner (S), kommunstyrelsen ordförande.

2012-08-29 Kurser i kriminologi i Södertälje

Nu startar kurser i kriminologi på Campus Telge som anordnas av Högskolan i Gävle. Fredag den 31 augusti föreläser professor Jerzy Sarnecki om ”konsten att räkna brott och brottslingar”.

2012-08-28 Pressinbjudan: Presentation av elevenkäten i Södertälje

Södertälje kommun presenterar kommunjämförande data om bland annat ungas användning av tobak, alkohol och narkotika från elevenkäten 2012.

2012-08-27 Hilma af Klint och Eva Lange i Södertälje konsthall

Södertälje konsthall bjuder in till pressvisning av höstens första utställning.

2012-08-23 Södertälje kommun nominerad i Security Awards 2012

Södertälje är en av tre nominerade kommuner i prisklassen årets säkerhetsarbete i kommun 2012 av säkerhetsbranschens ledande facktidning, Skydd & Säkerhet.

2012-08-14 Ny stadsgård på Torekällberget

På fredag den 17 augusti invigs Torekällbergets nya stadsgård.

2012-06-28 Nya perspektiv på grov organiserad brottslighet, arbetslöshet och miljonprogramsområden

Under årets Almedalsvecka arrangerar Södertälje kommun och kommunens bolagskoncern Telge AB seminarier om att förebygga brott, minska arbetslösheten och rusta upp miljonprogramsområden. Det är tre samhällsutmaningar som hör ihop och där lösningarna bygger på samarbete och nyskapande.

2012-06-18 Oxbacksskolan blir profilskola i NO-ämnen, teknik och matematik

Oxbacksskolan i Södertälje kommer från och med terminsstarten i höst att bli en profilskola inom naturvetenskap, teknik och matematik. Skolan kommer att ha ett unikt samarbete med Tom Tits experiment. Barnen kommer att få skruva, böja och undersöka saker för att komma underfund med hur de är beskaffade.

2012-06-15 Företagsinkubator ska stimulera företagsamhet i Södertälje

Södertälje kommun inleder en långsiktig satsning på att bygga upp en inkubator i Södertälje tillsammans med företagsinkubatorn Uppsala Innovation Centre, UIC. Arbetet påbörjas direkt efter sommaren.

2012-06-15 Sportjournalisten Mats Strandberg besöker Mötesplats Grusåsen

Måndag den 18 juni får Mötesplats Grusåsen besök av den mångfacetterade sportjournalisten Mats Strandberg.