Arkiv pressmeddelanden

2011-05-24 Kretsloppssamhället – räddningen för Östersjön?

Hållbar utveckling i Östersjöområdet – det Ekologiska kretsloppssamhället – ska presenteras och diskuteras på en internationell miljökonferens den 26 maj i Järna, Södertälje. Det är EU-projektet BERAS Implementation som bjuder in till den internationella miljökonferensen. Projektet arbetar med två spår, ”Östersjövänlig mat”(Diet for Clean Baltic) och ”Ekologiska kretsloppssamhällen”.

2011-05-19 Nyföretagande och tillväxt i Södertälje – fokus för nystartat entreprenörsråd

I dagarna startar Entreprenörsrådet i Södertälje. Syftet är att stimulera nyföretagande och entreprenörskap samt stötta tillväxten hos företag i kommunen. Ordförande är Hidayet Tercan, välkänd entreprenör och grundare av vårdbemanningsföretaget Zemrete.

2011-05-18 Tre nya gymnasieskolor startar som planerat

På tisdagen den 17 maj beslutade kommunstyrelsen att genomföra de byggnationer för gymnasieskolorna som Södertälje kommun planerat. Besluten innebär att de tre nya gymnasieskolorna Entreprenörsgymnasiet, Liljevalchs Internationella Läroverk och Torekällgymnasiet kommer att starta hösten 2011.

2011-05-02 Boka in Kringelfestivalen 26–27 augusti

Årets upplaga av Kringelfestivalen infaller fredag26 och lördag27 augusti. Festivalen får en starkare lokal prägel och hålls vid Maren.

2011-04-21 Elever lär sig om tobaksindustrins baksida

På onsdagen den 27 april föreläser A Non Smoking Generation för elever på Colin Leclairgymnasiet och Ekenbergska gymnasiet. Föreläsningen handlar bland annat om tobaksindustrins sätt att marknadsföra sig för att locka barn och ungdomar. Initiativet välkomnas av Södertäljes nya arbete Projekt Tobaksfri.

2011-03-29 Nu invigs dagverksamheten för arabisktalande

Gruppen äldre från Mellanöstern med demenssjukdom som har behov av dagverksamhet har ökat under senare år. För att möta behovet av stöd på det egna språket inviger äldreomsorgskontoret dagverksamhet för arabisktalande på Artursberg den 1 april.

2011-03-24 Södertälje släcker ljuset under Earth Hour 2011

Södertälje kommun, Telge och Astra Zeneca stödjer Earth Hour lördagen den 26 mars. Mellan 20.30 och 21.30 är ljuset släckt i bland annat Södertälje stadshus och Kringlan. Nu vill vi uppmana alla andra – företag, organisationer och privatpersoner, att ansluta sig till kampanjen och släcka ljuset.

2011-03-16 Temadagar om jämställdhet, relationer och likabehandling

Den 17-18 mars kommer Liljevalchs Internationella Läroverk (före detta Naturvetargymnasiet) i Södertälje att anordna två temadagar kring jämställdhet, relationer och likabehandling.

2011-03-15 Hederspris till Södertälje kommun i Earth Hour Challenge

Södertälje kommun tog idag emot hederspriset i tävlingen Earth Hour Challenge, för sitt arbete med klimat och mat. Tävlingen som anordnas av Världsnaturfonden (WWF) riktar sig till landets kommuner och utmanar till att ha den mest inspirerande planen för att minska koldioxidutsläppen. Priset delades ut av kungen.

2011-03-01 Södertälje kommun nominerad i Earth Hour Challenge

I samband med Earth Hour som firas den 26 mars, anordnar Världsnaturfonden (WWF) Earth Hour Challenge – en tävling bland landets kommuner om vem som har den mest inspirerande planen för att minska koldioxidutsläppen. I år är Södertälje kommun en av tio finalister i tävlingen.