Arkiv pressmeddelanden

2019-05-24 Magnus Mankan Nilsson tilldelas årets Sankta Ragnhildsmedalj

2019 års Sankta Ragnhildsmedaljör är Magnus Mankan Nilsson som tilldelas priset för sina insatser för Södertälje och kommunens medborgare.

2019-05-13 Pressvisning: Släkten och slavarna av Carl Johan De Geer

Varmt välkommen till en förhandsvisning av Södertälje konsthalls nya utställning Släkten och slavarna av Carl Johan De Geer. I utställningen gör Carl Johan De Geer på ett fantasirikt sätt upp med sin anfader Louis De Geers koppling till slaveriet. På förhandsvisningen medverkar konstnären själv och Joanna Sandell, chef för Konsthallen.

2019-05-06 Södertälje rankas högt i ny skolundersökning

Lärarnas riksförbund har gjort en jämförande skolundersökning som tar hänsyn till kommunernas olika förutsättningar. I denna undersökning rankas Södertälje som 18:e kommun av 290.

2019-05-02 Nu invigs statyn av Södertäljeprofilen Christina Sandberg

Lördagen den 11 maj kl. 12 inviger kommunstyrelsens ordförande Boel Godner (S) statyn av frälsningssoldaten Christina Sandberg (1919-2009).

2019-04-30 Årets idrottspriser i Södertälje offentliggjorda

Årets mottagare av Södertälje kommuns idrottspriser är Södertälje rugbyklubb, simhoppstränaren Peter Axtelius och Södertälje ridklubb. Det tillkännagavs av kommunstyrelsens ordförande Boel Godner (S) och stadsdirektör Rickard Sundbom i samband med valborgsmässofirandet i Badshusparken i Södertälje.

2019-04-02 Södertälje först i Sverige med roboten Kim

Södertälje och Ekerö kommuner är först i Sverige med att lansera chatboten Kim, en digital medarbetare (AI Chatbot) för att svara på medborgarnas vanligaste frågor. Kim finns från och med idag på kommunens webbplats sodertalje.se dygnet runt.

2019-03-27 Storsatsning på studenten i Södertälje kommun

I år vill Södertälje kommun hylla årets avgångselever i de kommunala gymnasieskolorna. När eleverna på Täljegymnasiet, Torekällgymnasiet, Foucaultgymnasiet och Wendela Hebbegymnasiet tar studenten den 12 juni blir Stadshuset platsen för firandet.

2019-03-08 Årets jämställdhetspris till Livet Bitch!

Kulturprojektet Livet Bitch! är årets mottagare av jämställdhetspriset. Det tillkännagavs idag i samband med firandet av internationella kvinnodagen i Södertälje stadshus.

2019-02-11 Pressvisning: Vansinnets historia – ny utställning på Konsthallen

Välkommen till en förhandsvisning av Vansinnets historia, en utställning av den afrikanske konstnären Kudzanai Chiurai. På förhandsvisningen visar konstnären själv upp utställningen och det finns möjlighet att ställa frågor.

2019-02-07 Södertäljes gymnasieskolor deltar i projekt om mänskliga rättigheter

Södertäljes kommunala gymnasieskolor deltar under våren i det så kallade Kubenprojektet, ett projekt om mänskliga rättigheter i samarbete med Raoul Wallenberg Academy. Syftet är att skolorna teoretiskt och estetiskt ska fördjupa sig i en mänsklig rättighet. Södertälje har tilldelats artikel 25: Rätten till tillräcklig levnadsstandard. Den 14 februari invigs själva ”Kuben” – ett mobilt utställningsrum – på Stora torget där eleverna ställer ut sina estetiska alster.