Arkiv pressmeddelanden

2015-03-24 El Sistema Södertälje och Kungliga Filharmonikerna i gemensam konsert på Stockholms Konserthus

De unga musikerna från El Sistema har övat flitigt hela våren inför den 28 mars, då de spelar två konserter tillsammans med Kungliga Filharmonikerna. På programmet står bland annat I Bergakungens sal av Grieg och Barcarolle ur Hoffmanns äventyr av Offenbach.

2015-03-23 Söktrycket till gymnasiet upp med 56 procent

Andelen elever som valt att gå på ett kommunalt gymnasium i Södertälje ökar med 56 procent jämfört med förra året.

2015-03-12 Unik berättarföreställning på Stadsbiblioteket

Magiska kameler, svarta ankor och konsten att överlista lejon. Den 14 mars gästar projektet al-Hakawati Stadsbiblioteket i Södertälje för att gestalta och berätta tusenåriga syriska berättelser.

2015-03-06 Södertälje i topp – ger bäst service enligt byggherrar

Södertälje får högst betyg för sina kontakter med byggherrar, i en jämförelse med åtta andra kommuner i Stockholmsregionen. Med betyget 71, av maximala 100, hamnar Södertälje kommun högst i byggherrarnas totala omdöme i Stadsbyggnadsbenchens enkät 2014.

2015-02-09 Södertälje kommun– en het arbetsplats

Södertälje kommun är en av Sveriges 20 mest intressanta offentliga arbetsplatser 2015. Det har karriärföretaget Jobtip slagit fast i sin årliga rankning – Karriärföretagen.

2014-12-17 Trådlös laddning av stadsbuss blir verklighet i Södertälje

I juni 2016 blir Södertälje först i Sverige med att testa induktiv laddning i stadsbussnätet. Det står klart efter att Energimyndigheten nu går in med pengar till fältprovet, där bland andra Scania och KTH samarbetar med kommunen.

2014-12-02 Så kan teknik göra äldreomsorgen mänskligare

Hur kan vi använda teknik för att göra äldreomsorgen roligare, mänskligare och mer meningsfull? På torsdag samlas vårdpersonal och it-experter från hela landet i Södertälje för att uppleva 3d-program och digitala resor.

2014-11-24 Pressinbjudan: Upplev julen på Torekällberget

Välkommen att fira första och andra advent på Torekällberget! Gör en tidsresa tillbaka till gamla tider.

2014-11-04 Pressinbjudan: Södertälje Science Park sätter kommunen på kartan

Nu tas nästa steg i satsningen på Södertälje Science Park – steg ett togs med KTH:s beslut att utöka till 1 200 utbildningsplatser och forskartjänster. Vi bjuder in till lunch och mingel, fredagen den 7 november, på temat Framtid Södertälje Science Park.

2014-10-31 En hejdundrande fest för kulturen

Den 8 november bjuder vi in till kulturfest på Luna kulturhus. I programmet finns något för alla! Eller vad sägs om författarsamtal, opera, blues, orientalisk dans, sagoyoga, tv-spel, körer, ståupp-poesi och mycket, mycket mer.