Arkiv pressmeddelanden

2020-06-25 Unika åtgärder på vuxenutbildningen i Södertälje ger resultat

Andelen elever med godkända resultat har ökat sedan vuxenutbildningen i Södertälje införde tidigare oprövade åtgärder – ett nytt test och en ny förberedande kurs inför de gymnasiala yrkesutbildningarna. Det visar färsk statistik från Södertälje kommun.

2020-06-17 Ny lag gör att kommunen kan agera snabbt mot restaurangträngsel

Snart kan miljönämnden i kommunerna besluta om stängning av serveringsställen som brutit mot riktlinjer för att undvika trängsel. Riksdagen fattade idag den 17 juni beslutet om en ny lag om tillfälliga smittskyddsåtgärder på serveringsställen för att minska smittspridningen av coronaviruset.

2020-06-15 Södertälje kommun får utmärkelse för digital skolutveckling

Tillsammans med åtta andra skolhuvudmän får Södertälje kommun utmärkelsen Guldtrappan 2020, vilket är första gången. Det är till skolhuvudmän som arbetar framgångsrikt och långsiktigt för elevers goda kunskaper, digitala kompetens och personliga utveckling i skolan som utmärkelsen Guldtrappan 2020 delas ut, för femte året i rad.

2020-06-04 Jonas Karlsson blir ny näringslivschef

Jonas Karlsson har utsetts till ny näringslivschef i Södertälje kommun. Han har mångårig chefs- och ledarskapserfarenhet från privat och offentlig sektor. Idag arbetar Jonas Karlsson som näringslivschef i Nynäshamns kommun.

2020-05-29 Patrullerande poliser tilldelas årets Sankta Ragnhildsmedalj

2020 års Sankta Ragnhildsmedaljörer är Henrik Billstam och Per-Olof Forsell som tilldelas priset för sina insatser för Södertälje och kommunens medborgare.

2020-05-28 Digitalt nationaldagsfirande på nätet – huvudtalare är Johan Giesecke

År 2020 uteblir det traditionsenliga nationaldagsfirandet på Torekällberget med anledning av covid-19. Men Södertälje kommun ställer inte in, utan ställer om. Årets nationaldagsfirande kommer alla kunna ta del av digitalt – genom ett förinspelat specialprogram.

2020-05-14 Orkesterskolan El Sistema Södertäljes festival i ny tappning

I år får musiken under den så kallade ELSIS-festivalen hitta nya vägar med mindre grupper av åhörare. Det kommer ske utomhus vid ett äldreboende i en av Södertäljes stadsdelar.

2020-04-22 Kommunens service till företagen bättre än någonsin i Södertälje

Södertälje kommun tar ett kliv framåt i hur vi sköter vår service gentemot företag. Det visar den senaste mätningen från Nöjd kund-index, NKI. Det är Sveriges kommuner och regioner, SKR, och Stockholm Business Alliance, SBA, som idag presenterar en sammanställning av resultat från en mätning av kommunernas myndighetsutövning mot företag.

2020-04-21 Socialminister Lena Hallengren gör digitalt besök i Södertälje

Den 21 april gör socialminister Lena Hallengren ett digitalt besök hos Södertälje kommun.

2020-04-08 Biblioteken erbjuder flera nya tjänster och levererar hem till dig som är 70+

Södertälje kommun har fastställt att biblioteken har en samhällsbärande funktion. Biblioteken i Södertälje har sett över rutiner och arbetssätt för att vara tillgängliga under nya förutsättningar. Bland annat kan nu personer över 70 år få böcker hemlevererade.