Arkiv pressmeddelanden

2013-05-31 Göran Rosenberg får Sankta Ragnhildsmedaljen

Sankta Ragnhildsmedaljen 2013 går till journalisten, författaren och samhällsdebattören Göran Rosenberg.

2013-04-23 Södertälje kommun inför uppförandekod i sina upphandlingar

Södertälje kommun vill vara en aktiv förebild inom klimatfrågan och ligga i framkant när det gäller utvecklingen av en hållbar framtid. Som ett led i detta arbete inför kommunen en uppförandekod i sina upphandlingar.

2013-04-22 Unikt samarbete för gemensam lägesbild

Södertälje kommun har som första kommun i Sverige utvecklat en databas för att tidigt fånga upp negativa trender i samhället. Databasen är ett samarbete mellan kommunen, polisen i Södertälje, Södertörns brandförsvarsförbund och väktarföretag.

2013-04-12 Södertälje kommun satsar på sommarhögskola

För första gången deltar Södertälje kommun i sommarhögskola vid Södertörn högskola. Satsningen syftar till att locka elever från studieovana miljöer att studera vidare på högskola eller universitet.

2013-04-04 Utbildning i kriminologi på Campus Telge

Vem utvecklar ett kriminellt beteende? Hur förebyggs brott? Vad är ett effektivt straff? I höst startar en högskoleutbildning i utredningskriminologi på Campus Telge i Södertälje.

2013-03-21 Framtidens människa skapas i Södertälje?

Den 21-22 mars pågår Designnatten i Södertälje där studenter på Campus Telge tävlar i att ta fram det mest innovativa konceptet för framtidens Södertälje på temat gränslandet teknik/människa.

2013-03-01 Utvecklingen av Södertälje fortsätter

Södertälje kommun har som mål att sälja mark inom nio områden för bostadsproduktion till exploatörer.

2013-02-04 Konst för barn på Luna kulturhus

Utställningen Flygande farkost och dansande kentaurer visar konst för barn och unga ur Södertälje kommuns konstsamling.

2013-02-04 Södertäljes trygghetsarbete nominerat till GötaPriset

Samarbetet mellan Södertälje kommun, Polisen i Södertälje och Södertörns brandförsvarsförbund har växt fram steg för steg och är en del i det trygghetsskapande arbetet i Södertälje. Bidraget ”Bygget av ett tryggare och säkrare Södertälje” har valts ut bland 241 insända bidrag. Nominerat projekt kommer att presenteras på Kvalitetsmässan den 19-21 november på Svenska Mässan i Göteborg.

2013-01-29 Fyra och en halv miljon kronor till Södertäljes företagare

Södertälje kommun delar ut tillväxtcheckar på 100 000 kronor vardera till 45 företag i Södertälje.