Arkiv pressmeddelanden

2018-03-08 Tjejhuset tilldelas 2018 års jämställdhetspris

Årets mottagare av Södertälje kommuns, Telges och Länstidningens jämställdhetspris är Tjejhuset i Södertälje. Det tillkännagav kommunstyrelsens ordförande Boel Godner idag i samband med evenemanget ”Lika medborgarskap” på stadsbiblioteket.

2018-03-07 Pressinbjudan: Invigning av konstverket Skogen

Välkommen till en efterlängtad invigning! På lördag invigs Lenny Clarhälls konstverk Skogen.

2018-02-28 Nytt samarbete med Strömma ger fler båtturer från Södertälje

I sommar ges fler möjligheter för Södertäljebor och turister att besöka vikingastaden Birka och andra platser i Mälaren. Det är resultatet av Södertälje kommuns nya samarbete med Strömma turism och sjöfart.

2018-02-22 Södertälje kommun och Telge storsatsar gemensamt på barn och unga

Nu går Södertälje kommunkoncern ihop om en gemensam satsning på gratis lovaktiviteter för barn och unga. Bakom samarbetet ligger beslutet att göra Telges satsning Sommarskoj avgiftsfri, samtidigt som Södertälje kommun tilldelats fördubblade ekonomiska resurser för sommarlovs- och skollovsaktiviteter från Socialstyrelsen.

2018-02-16 Ny berättelseapp lär dig känna Södertälje

Idag lanseras ett helt nytt sätt att uppleva Södertälje. Genom mobilappen Storyspot kan du bli guidad runt i Södertälje, men också spela in och dela dina egna ljudguider. Den nya berättelseappen är resultatet av ett samarbete mellan Södertälje kommun och företaget Storyspots.

2018-02-15 Södertälje kommun arrangerar jämställdhetsvecka

I två år har Södertälje kommun delat ut ett jämställdhetspris på internationella kvinnodagen den 8 mars. I år ökar kommunen fokus på jämställdheten och bjuder in allmänheten till en hel vecka med program som belyser jämställdhet ur olika vinklar.

2018-02-09 Södertälje kommun satsar på förbättrade arbetsvillkor inom äldreomsorgen

Södertälje kommun gör under 2018 en särskild satsning på arbetsvillkoren inom äldreomsorgen. Syftet är att skapa varaktigt förbättrade arbetsvillkor för medarbetare och chefer. Satsningen består av åtta miljoner kronor årligen under fyra år.

2018-02-02 Världsutställningen Bordercrossing till Södertälje

Den 1 mars invigs den turnerande världsutställningen Bordercrossing i Södertälje. Här får besökarna möjlighet att genom digital teknik utforska, experimentera och skapa i mötet med naturen. Utställningen innebär också en kompetensutveckling för pedagoger i kommunen.

2018-02-02 Homan Gohari är ny samhällsbyggnadsdirektör på Södertälje kommun

Homan Gohari är Södertälje kommuns nya samhällsbyggnadsdirektör. Det beslutades idag på kommunstyrelsens sammanträde.

2018-01-29 Södertälje Science Park invigs i närvaro av ministern för högre utbildning och forskning

På tisdag den 30 januari kl. 11.00 inviger högre utbildnings- och forskningsminister. Helene Hellmark Knutsson Södertälje Science Park och nya KTH Södertälje med 1.200 utbildningsplatser och forskartjänster i en av Acturum, Wallenbergsstiftelserna och Peab, nyuppförd anläggning. Syftet med denna storsatsning från stad, högskola och näringsliv är att på världsmarknaden skapa större konkurrenskraft inom hållbar produktion.