Arkiv pressmeddelanden

2019-09-04 Nya friidrottsarenan på Södertälje IP invigs den 7 september

Den 7 september kl. 13 invigs den nya utomhusarenan för friidrott på Södertälje IP av kultur- och fritidsnämndens ordförande David Winerdal (KD). Invigningen sker i samband med tävlingen Kringelkastet som arrangeras av Södertälje IP.

2019-09-03 Stor folkmusikfestival på Torekällberget den 7 september

På lördag den 7 september är folkmusiken i fokus på Torekällberget. Då anordnar Södertälje kommun tillsammans med Kulturskolan, ABF, Lästringe Låtar, Kanalåret och Varma Fötter en festival för alla med folkmusik- och dansintresse. På scenen finns lokala artister och grupper tillsammans med några av de stora, etablerade folkmusiknamnen i Sverige idag.

2019-08-30 Nya chefer på socialkontoret och omsorgskontoret

Idag har kommunstyrelsen fattat beslut om tillsättningen av chefer till kommunens två nya kontor för social- och omsorgsfrågor. Karin Björkryd har utsetts till ny chef för omsorgskontoret och socialkontorets nya chef är Annika Rådström.

2019-06-19 Juan Copovi-Mena blir vd för Telge AB

Idag beslutade Telges koncernstyrelse att ställföreträdande vd Juan Copovi-Mena får fortsatt förtroende. Han tillträder uppdraget som ordinarie vd på Telge AB omgående.

2019-06-17 Södertälje kommun får medel för att sprida hållbart kostkoncept i Östersjöregionen

Södertälje kommun har tilldelats 500 000 kr av Svenska institutet för att etablera nätverk för spridning av kommunens måltidskoncept Diet for a green planet i Östersjöregionen. Projektet ska genomföras på 18 månader och inleds idag.

2019-06-14 Södertälje kommun i Almedalen: Vill du hyra en bostad av ett bostadsbolag eller av den organiserade brottsligheten? Stoppa de svarta hyreskontrakten!

En svart hyresmarknad där du kan köpa möjligheten att skriva dig på en adress eller hyra en bostad olovligt har vuxit fram i Sverige. Det skapar oordning på bostadsmarknaden och hjälper till att skapa otrygga miljöer och parallella samhällen.  Människor – ofta nyanlända – utnyttjas på en kriminell marknad där priset kan bli enormt högt. Vad kan kommuner, myndigheter, bostadsbolag och samhället i övrigt göra för att få stopp på detta? Det är ämnet för Södertälje kommuns seminarium i Almedalen den 2 juli kl. 15.30–16.30.

2019-06-12 Södertälje utsedd till Sveriges djurvänligaste kommun

Södertälje kommun hamnar på första plats som Sveriges djurvänligaste kommun i en ranking som genomförts av Sveriges största djurrätts- och djurskyddsorganisation Djurens rätt. Det offentliggjordes vid en prisutdelning i Stockholm tidigare i kväll.

2019-06-03 Södertälje bland de slutnominerade till Sveriges Digitaliseringskommun 2019

Idag offentliggjordes att Södertälje är en av fem kommuner som är nominerade till utmärkelsen Sveriges Digitaliseringskommun 2019. Priset delas ut till den kommun som har lyckats bäst med att använda IT och digitaliseringens möjligheter för att utveckla verksamheterna, demokratin och kommunen som helhet.

2019-06-03 Struerpriset till lovande orienteringsjunior

Junioren Amanda Kleijn vid Södertälje-Nykvarn Orientering tilldelas årets Struerpris. Hon får priset för sina imponerande orienteringsinsatser under 2018 som har resulterat i en plats i det svenska juniorlandslaget i orientering.

2019-05-28 Det här händer på 1800-talsveckan i Södertälje

Den 28-30 juni kan du fara tillbaka till 1800-talet på Torekällberget och smaka, prova och känna på historien. Nytt för i år är uppvisningar av en luftakrobat, en italiensk säckpipeblåsare och ett minitåg för barn. Publiken får också ta del av vandringsteaterns nya historier om hur livet på Råbygården kunde te sig.