Arkiv pressmeddelanden

2016-12-09 Pressinbjudan: Martin Ljunggren och Gunilla Wihlborg möts igen

​Varmt välkommen till vernissagen av utställningen Martin Ljunggren och Gunilla Wihlborg möts igen i Södertälje konsthall. ​ ​Tid: den 10 december kl 13.00. Författaren och journalisten Ami Lönnroth inviger utställningen ​ ​Plats: Södertälje konsthall, Lunagallerians mellanplan

2016-12-08 Satsning på att utveckla konst- och kulturlivet i Södertälje

Idag har kultur- och fritidsnämnden fattat beslut om ett femårigt avtal mellan Södertälje kommun och Grafikens hus. Det långsiktiga samarbetet kommer att bredda och utveckla konstlivet i Södertälje. Satsningen möjliggörs tack vare utökade resurser från kommunens totala budget.

2016-12-07 Storsatsning i Södertälje: Elhybridbuss med trådlös laddning invigdes idag

Nu är Nordens första elhybridlinje med trådlös hållplatsladdning invigd i Södertälje. Ett unikt samarbete mellan Scania, SL, Vattenfall, Södertälje kommun och KTH har resulterat i en nyutvecklad stadsbuss som ska trafikera linje 755 under ett år. Projektet delfinansieras av Energimyndigheten och målet är att utveckla en tyst och hållbar kollektivtrafik.

2016-12-05 Kyrkor tilldelas årets 5i12-pris

​Idag tillkännagav kommunalråden Elof Hansjons (S) och Marita Lärnestad (M) att årets 5i12-pris går till Pingstkyrkan, Svenska kyrkan, Missionskyrkan och Frälsningsarmén i Södertälje. Pristagarna presenterades vid en manifestation som inleddes fem i tolv på Stora torget. ​

2016-11-30 Första spadtaget för 54 nya vård- och omsorgslägenheter i Södertälje

Idag sattes spaden i marken för kommunens nästa vård- och omsorgsboende i Björkmossen, Södertälje. De nya lägenheterna är ett led i äldreomsorgens strävan att äldre ska kunna bo kvar i sin hemkommun.

2016-11-30 Helena Gomér ny bibliotekschef i Södertälje

Nu är det klart, Södertäljes nya bibliotekschef heter Helena Gomér. Hon kommer närmast ifrån Kulturhuset stadsteatern där hon de senaste åren har varit chef för de tre profilbiblioteken för barn och ungdom: Rum för barn, Tio tretton och Lava bibliotek & verkstad.

2016-11-29 Pressinbjudan: Första spadtaget för nytt äldreboende i Björkmossen

​I morgon onsdag den 30 november sätts spaden i marken för ett nytt vård- och omsorgsboende i Björkmossen. Det nya boendet kommer att inhysa 54 nya lägenheter för äldre och personer med funktionsnedsättning. ​

2016-11-25 Hur lät julen förr? Jul med musikfokus nyhet på Torekällberget

Få saker är så intimt förknippade med julen som musik. I år kan besökarna till friluftsmuseet Torekällberget uppleva julen i gamla Södertälje med nya sinnen. På programmet står folkmusik och psalmer, skillingtryck och Luciatåg.

2016-11-24 Sommarlovssatsningen en framgång för Södertälje

Södertälje kommuns särskilda satsning på sommarlovsaktiviteter visar på ett mycket lyckat utfall både vad det gäller aktivitetsnivå, kreativitet och innehåll. Den har nått ut brett till Södertäljes barn och unga.

2016-11-22 Största bygglovet på 40 år: klart för över 400 nya hyresrätter i stadskärnan

Idag har stadsbyggnadsnämnden fattat beslut om att bevilja bygglov for 441 nya lägenheter i direkt anslutning till det nya högskoleområdet Södertälje Science Park. Nu tas nästa stora steg i utbyggnaden av nya bostäder i den norra delen av stadskärnan.