Arkiv pressmeddelanden

2017-11-21 Pressinbjudan: Invigning av Hovsjö bibliotek

Välkommen att bevaka invigningen av det nya biblioteket i Hovsjö. Tid: Fredag den 24 november kl. 15 (tal från 15.15) Plats: Hovsjö bibliotek, Hovsjö Hub, Gröndalsvägen 1, Södertälje (parkeringsmöjligheter finns i anslutning till biblioteket)

2017-11-20 Pressinbjudan: Tänk om jag hade en snabel - ny utställning på Södertälje konsthall

Varmt välkommen till en förhandsvisning av Södertälje konsthalls nya utställning Tänk om jag hade en snabel. Owe Gustafson är konstnären som skapade animationerna till barnprogrammet Fem myror är fler än fyra elefanter på 1970-talet. Förvänta dig en lekfull utställning med plats för rosa snablar, myror, bokstäver och siffror! Södertälje konsthall den 23 november kl. 11.00.

2017-11-17 Kennelklubb, jämställdhetsfrämjare och scenkonstkreatörer bland årets vinnare i Södertäljegalan

Åtta lyckliga vinnare fanns på plats vid årets Södertäljegala. Tre av priserna tilldelades företrädare för föreningslivet i Södertälje. ”Vi vill höja föreningslivet och sätta fokus på det viktiga ideella arbetet som är så viktigt för medborgarna i samhället”, sa kultur- och fritidsnämndens ordförande Anna Bohman Enmalm när hon delade ut priset till Årets ledare.

2017-11-15 Stor satsning på nytt bibliotek i Hovsjö

Fredagen den 24 november invigs ett helt nytt bibliotek i Hovsjö. Det nya biblioteket sätter Hovsjöborna i första rummet och har som mål att arbeta med läsfrämjande på nya sätt. Biblioteket har ett tydligt besökarperspektiv, något som märks på flera sätt. Utgångspunkten är att vägen till läsning kan gå via många olika vägar, där samtalet mellan besökare och personal är det centrala.

2017-11-13 Nytt avtal klart gällande Ostlänken

Idag signerade kommunstyrelsens ordförande Boel Godner tillsammans med samtliga Ostlänkskommuner, Region Östergötland och Landstinget Sörmland avtalet med Sverigeförhandlingen om Ostlänken. Avtalet reglerar medfinansiering, ökat bostadsbyggande, stationsläge, genomförande och ansvar.

2017-11-08 Bredd på slutfinalister till årets föreningspriser

Nu är slutkandidaterna till årets föreningspriser klara. Goda insatser belönas inom kategorierna Årets förening, Årets ledare och Årets initiativ. Vem eller vilka som tilldelas utmärkelserna tillkännages på Södertäljegalan den 17 november.

2017-11-07 Ovanligt samarbete ger Julstämning för äldre

Det började som ett Facebookinlägg. Moshe Kucukkaya bad om hjälp från privatpersoner och företag att stödja ett julbord för äldre som kanske känner sig ensamma. Inlägget lästes av Lars Ahlin på Södertälje kommun som tyckte det lät som något kommunen kan stödja. Nua bjuder Moshe och kommunen in äldre över 70 år in till ett julbord och underhållning i Stadshuset. Den 17 december smäller det!

2017-10-09 Demokratifokus på årets medborgardag

På lördag den 14 oktober äger årets medborgardag rum i Södertälje. I år är det extra fokus på demokratifrågor. Syftet är att skapa intresse för hur viktigt det är att vara en del av demokratin och att öka allas upplevelse av att kunna påverka.

2017-10-05 Nytt centrum ska ge Södertälje bättre kompetensförsörjning på skolsidan

Södertälje kommun ansluter sig till samverkansprojektet Centrum för professionsutveckling. Målet är att höja kvaliteten på lärarutbildningen men också att hitta en modell för hur kommuner och högskolor kan samarbeta för att höja kompetensen hos medarbetare.

2017-10-04 Pressinbjudan: Family First: en utställning om familjen i dagens konst

Välkommen till en förhandsvisning av en utställning som tar tempen på familjebegreppet genom att dyka ned i den konstnärliga myllan och undersöker hur ”familjen” framställs i dagens konst. Hur skapar vi en familj idag? Den frågan ställs i Södertälje konsthalls nya utställning Family First som öppnar i helgen. Tid: torsdag den 5 oktober kl. 14 Plats: Södertälje konsthall