Arkiv pressmeddelanden

2020-12-10 Södertälje kommun inviger bibliotek för barn och unga – TIO14 – pressinbjudan

Nu är det nya biblioteket i Södertälje centrum för 10- till 14-åringar klart. Du som journalist är inbjuden den 15 december till en digital invigningsceremoni med kommunstyrelsens ordförande Boel Godner (S) och kultur- och fritidsnämndens ordförande David Winerdal (KD).

2020-12-10 Södertälje kommun inviger bibliotek för barn och unga – TIO14

Nu är det nya biblioteket i Södertälje centrum för 10- till 14-åringar klart. Den 15 december klockan 16.00 sker en digital invigningsceremoni med kommunstyrelsens ordförande Boel Godner (S) och kultur- och fritidsnämndens ordförande David Winerdal (KD).

2020-12-05 Stiftelsen Läxhjälpen årets 5i12-pristagare

Årets 5i12-pris tilldelas Stiftelsen Läxhjälpen, som arbetar för att barn och ungdomar ska få det stöd som behövs för att klara det viktiga skolarbetet. Det blev klart i och med en ceremoni med juryns ordförande Elof Hansjons i Södertälje kommuns stadshus tidigare i veckan och offentliggörs nu den 5 december kl. 11.55 (fem i tolv).

2020-12-02 Kommunen stoppar dans på festvåningar

Miljönämnden har nyligen beslutat att förbjuda dans på festvåningar där flera hundra personer samlas. Detta har miljönämnden gjort för att begränsa risken för smittspridning.

2020-11-24 Inbjudan till pressträff med anledning av coronaviruset

Onsdag 25 november håller Södertälje kommun en pressträff för att informera om nuläget i kommunen med anledning av spridningen av coronaviruset, covid-19.

2020-11-20 Ökad smittspridning i Södertälje ökar antalet personer med covid-19 på äldreboenden

Spridningen av covid-19 ökar i samhället i stort och i Södertälje. Därför har läget med personer med bekräftad covid-19 inom omsorgskontorets verksamhet också förändrats. Vi har nu fler smittade på våra äldreboenden.

2020-11-17 Inbjudan till pressträff med anledning av coronaviruset

Onsdag 18 november håller Södertälje kommun en pressträff för att informera om nuläget i kommunen med anledning av spridningen av coronaviruset, covid-19.

2020-11-10 Kommunen åtgärdar brister i hantering av parkeringsdäck

Kommunen har gjort en otillåten direktupphandling av entreprenad för parkeringshuset bakom Stadshuset och inte konkurrensutsatt uppdraget som dessutom saknade giltigt avtal. Kostnaden har mer än fördubblats från det pris som först angavs. Det visar en utredning som kommunen låtit göra och nu offentliggör.

2020-09-09 Låg konsumtion av droger och alkohol bland Södertäljeungdomar

Södertäljes ungdomar använder mindre narkotika än ungdomar i andra kommuner i länet, och kommunen ligger bra till även när det gäller alkohol och rökning. Det framgår av den så kallade Stockholmsenkäten som länsstyrelsen genomför vartannat år bland elever i årskurs 9 och i tvåan på gymnasiet.

2020-06-25 Viktiga bidrag stärker arbetet för friskare hav, sjöar och vattendrag

Södertälje kommun är en förebild när det gäller arbetet med att vårda och förbättra vattenresurser. Vår vattenplan inspirerar andra och just nu pågår ett tiotal projekt som beviljats bidrag från bland annat Länsstyrelsen och Naturvårdsverket.