Arkiv pressmeddelanden

2018-11-14 Södertälje kommun får medel för att utveckla digitala lösningar och samverkan kring hållbar mat

Södertälje kommun har tilldelats 500 000 kr av Vinnova till för att utveckla digitala innovativa lösningar för hållbar mat. Pengarna ska användas till en förstudie som syftar till att möjliggöra för företag och organisationer att leverera hållbara och närodlade livsmedel till den offentliga sektorn.

2018-11-09 Rekordmånga pristagare för Södertäljes bästa på årets Södertäljegala

Stämningen var hög på kvällens Södertäljegala då pristagare i 11 kategorier hyllades på stora scenen inför närmare 300 entusiastiska galagäster. Södertälje kommun premierade pristagare i sju av kategorierna, bland årets pristagare finns en gymnasieskola, en kulturmiljöförening och ett par renoveringseldsjälar.

2018-11-08 Telges vd och koncernchef Stefan Hollmark slutar

Stefan Hollmark har meddelat att han önskar avsluta sitt uppdrag som vd och koncernchef på Telge. Han lämnar Södertälje för att bli ny kommundirektör i Tyresö.

2018-10-26 Södertälje kommun ska verka för ett nationellt förbud mot fyrverkerier

Idag har kommunstyrelsen i Södertälje fattat beslut om att verka för ett totalförbud för användning och försäljning av fyrverkerier i Sverige.

2018-10-26 Inger Frimansson och Gunnar Ekelöf får litterära skyltar i Södertälje

Tisdagen den 13 november kl. 17 invigs två nya litterära skyltar med citat ur böcker av Inger Frimansson och Gunnar Ekelöf. Författarnas verk har blivit utvalda med anledning av kopplingen till kanalen vid Hansta strand och Hölö i Södertälje.

2018-10-17 Södertälje första kommunen att samarbeta med Hack for Sweden

Södertälje kommun har inlett ett samarbete med den myndighetsövergripande rörelsen Hack for Sweden. Syftet är att sätta innovation på kartan genom öppna data, att öka användningen av information som produceras och att hitta nya samarbetspartners i kommunens digitala arbete.

2018-10-04 Queerfilmfestival på Södertälje konsthall

Den 13 och 14 oktober är den queera filmen i fokus på Södertälje konsthall. Filmfestivalen Queermove 2018 visar en mångfacetterad bild av människor och på programmet står filmer, live-uppträdanden och internationella gäster. Några av årets teman är queer icons, finskt, latino, trans, migration, svenskproducerad queer film, aktivism och konst.

2018-09-04 Pressinbjudan: Förhandsvisning av Samtidskonst från Japan del III

Nu går Södertälje konsthall ihop med föreningslivet för att visa samtidskonst av 20 japanska konstnärer. På lördag är det vernissage för utställningen Contemporary art from Japan part III som visas på Södertälje konsthall, Galleri Kretsen och Saltskogs gård. Varmt välkommen till en förhandsvisning av utställningen på torsdag den 6 september kl. 15.

2018-09-03 Pressinbjudan: Nu invigs kommunens nya äldreboende Björkmossen

På tisdag den 4 september kl. 12.00 invigs Södertäljes nya vård- och omsorgsboende Björkmossen av Kerstin Pettersson, ordförande i äldreomsorgsnämnden (V). De 54 nya lägenheterna är ett led i äldreomsorgens strävan att möta behovet av omsorgsplatser i en växande kommun.

2018-06-21 Skärpta regler för fyrverkerianvändning i Södertälje

Kommunfullmäktige i Södertälje har fattat beslut om att skärpa reglerna för att använda fyrverkerier. Det innebär att den tillåtna fyrverkerianvändningen begränsas till nyårsafton mellan kl. 23-01.