Arkiv pressmeddelanden

2014-05-22 Första spadtaget för Västergårdshallen

På tisdag tas de första spadtagen för nya Västergårdshallen av bland kommunstyrelsens ordförande, Boel Godner (S) med flera.

2014-05-13 Södertälje kommun kritiserar SJs planer

När SJ lägger om sin tabell vid årsskiftet drabbas Södertälje hårt. Förslaget är att 24 stopp vid Södertälje syd skärs ned till tio. Detta kritiserar kommunstyrelsen ordförande Boel Godner, och kommunstyrelsens andre vice ordförande, Marita Lärnestad.

2014-05-05 Pressinbjudan: Europadagen firas med debatt och föreläsning

På fredag den 9 maj är det Europadagen, och detta firar vi i Södertälje stadshus. Det blir politikerdebatt inför EU-valet, och HBTQ-föreläsning med Robert Hannah. Kommunalrådet Elof Hansjons inviger dagen och vi får underhållning av elever från kulturskolan. Därefter blir det paneldebatt om politik inom EU med fokus på klimatfrågan, utbildning, mänskliga rättigheter och datalagringsdirektivet.

2014-04-03 Socialnämnden stänger Systembolag vid fotbollsmatch

Södertälje kommuns Socialnämnd fattade idag ett beslut att begära tidigare stängning av Systembolagets butik i Geneta. Måndagen den 7 april klockan 19.00 möts Assyriska och Hammarby på Södertälje fotbollsarena. Matchen klassas som en riskmatch.

2014-03-31 Södertälje kommun är Årets Skolmatskommun 2014

När White Guide Junior idag, måndag, gick av stapeln tog Södertälje kommun storslam. Södertälje blev Årets Skolmatskommun 2014 och kostchefen Sara Jervfors blev Årets Måltidschef.

2014-03-31 Pressinbjudan: John Chrispinsson kommer till Luna kulturhus

Författaren, journalisten och programledaren John Chrispinsson kommer till Hörsalen i Luna kulturhus, för en föreläsning om svenska språkets roll i Finland.

2014-03-27 Kringelfestivalen 2014 – här är de första bokningarna

Kringelfestivalen hålls i Södertälje centrum i ett öppet festivalområde den 22-24 augusti. Nu släpper vi de första artisterna: Timbuktu, Lasse Berghagen, Yohio och Sean Banan.

2014-03-14 Skolverket satsar på utveckling av Södertäljes yrkesprogram

Torekällgymnasiet får resurser från Skolverket för att höja kvaliteten på yrkespraktiken som erbjuds alla elever på nationella yrkesprogram. – Målet för oss är att våra elever ska bli anställningsbara säger Maria Leonardsson, rektor på Torekällgymnasiet.

2014-03-13 Ny YH-utbildning till Södertälje: ”Samordnare inom assistans, vård och omsorg med arbetsledaransvar”

Hösten 2014 startar Vuxenutbildningen och Folkuniversitetet en ny yrkeshögskoleutbildning i Södertälje. Den är framtagen i samarbete med arbetsgivare, och är en utvecklingschans för undersköterskor.

2014-03-13 Ny YH-utbildning inom logistik - Södertälje kommun och Logent i samarbete

Vuxenutbildningen Södertälje har med Logistikhögskolan AB fått tillstånd att starta en yrkeshögskoleutbildning om övergripande logistik och arbetsledning. Studierna kommer att bedrivas i Södertälje i nära samarbete med företag i branschen.