Arkiv pressmeddelanden

2015-08-10 Husvagn till äldreboende

Södertälje kommun bjuder på en musikalisk husvagnsresa genom fyra årtionden– från beredskapstiden till ABBA:s seger i Eurovisionfinalen 1974.

2015-06-29 Den fria bosättningen för asylsökande skapar problem som trängs ut från den offentliga debatten

Den offentliga debatten om asylsökandes boende handlar nästan uteslutande om den grupp asylsökande som får hjälp av staten med sitt boende. Det är också denna grupp som ges störst utrymme i utredningar och blir föremål för politiska beslut då staten anser att situationen blir ohållbar. Få känner dock till att denna grupp endast utgör 18 procent av det totala antalet asylsökande i Stockholms län.

2015-06-25 Leken tar större plats under 1800-talsveckan

I år väljer 1800-talsveckan att lyfta och slå ett slag för leken bland vuxna och barn. Torekällbergets friluftsmuseum vill gestalta och påminna om lekens betydelse i 1800-talets Sverige där leken var mycket vanligare bland vuxna jämfört med idag.

2015-06-25 57 miljoner kronor satsas på en hållbar livsmedelsnäring

57 miljoner kronor satsas på det nya projektet Matkraft. EU och Södertälje kommun skjuter till halva beloppet vardera, vilket blev klart sedan Södertäljes ansökan hos EU:s Regionalfond beviljats. Syftet med Matkraft är att utveckla en hållbar livsmedelsnäring med koppling till miljö och hälsa där målet är såväl ökad tillväxt som fler arbetstillfällen.

2015-06-17 1800-talsveckan växer och lyfter kvinnan i historien

I år väljer 1800-talsveckan att ytterligare lyfta kvinnan i historien. Torekällbergets friluftsmuseum arbetar aktivt med genusfrågor och vill synliggöra kvinnors liv och arbete i 1800-talets Sverige. Hantverk och livsvillkor.

2015-06-16 Midsommar med folkfest på Torekällberget

Fredagen den 19 juni är det traditionellt midsommarfirande på Torekällberget. Då blir det folkfest med kasperteater, karusell, lotteri och självklart dans runt midsommarstången.

2015-06-16 Personal släckte brand i förskola

Strax efter klockan 8 på tisdagsmorgonen kände personalen i köket på Högmohöjdens förskola att det luktade rök. Tack vare en snabb insats lyckades personalen på Högmohöjdens förskola släcka en brand i en korridor utanför köket och undvika att branden spred sig vilket kunde ha fått förödande konsekvenser.

2015-06-12 Södertälje lanserar ny varumärkesplattform

Den 17 juni presenteras den nya varumärkesplattformen för Södertälje. Varumärkesplattformen ska bidra till att stärka Södertäljes konkurrenskraft och skapa en enhetlig bild i arbetet med att attrahera och behålla invånare, företag och besökare.

2015-06-10 Detaljplaner i Almnäsområdet ut på granskning

Stadsbyggnadsnämnden beslutade på sitt sammanträde den 9 juni att skicka ut tre detaljplaner i Almnäsområdet på granskning/utställning. Området pekas både i kommunens översiktsplan och i den regionala utvecklingsplanen, RUFS, som ett viktigt område för regionens utveckling.

2015-06-09 Pressinbjudan: Årets byggnad 2014

Välkomna att delta i prisutdelningen av årets byggnad 2014. Priset delas ut av Södertälje kommun tillsammans med Byggmästarföreningen.