Arkiv pressmeddelanden

2016-09-09 Plast i fokus under kommunens kemikalievecka

För andra året arrangerar Miljökontoret på Södertälje kommun en temavecka om kemikalier. I år ligger fokus på plaster i vardagen. Plast är ett vanligt material som kan vara farligt för både människor och miljö. Nu vill kommunen informera om hur plast kan användas på ett säkert sätt. Under veckan arrangeras publika aktiviteter både på Stadshuset och på flera platser i Södertälje.

2016-08-29 Pressinbjudan: Ett första spadtag för Viksbergsskolan

Den 1 september tas steget från ritningar och projektering till verkligt byggande av Viksbergsskolan. Skolstarten beräknas till höstterminen 2018 då 420 elever i årskurserna F-6 får börja i Viksbergs nya skola. Varmt välkommen till första spadtaget där Södertälje kommun och Telge Fastigheter informerar om projektet, visar planritningar och bjuder på tårta.

2016-08-26 Pressinbjudan: DOUBLE - om det tvetydiga i tillvaron

Välkomna till Konsthallens nya utställning DOUBLE - om det tvetydiga i tillvaron.

2016-08-12 Utökad kollektivtrafik från nästa vecka

Nästa vecka väntas pendlingstrafiken ta full fart igen efter sommaren. Flera samverkande aktörer har tillsammans arbetat för att göra det smidigare att åka kollektivt till och från Södertälje tills att bron är i fullt bruk igen i början av september.

2016-07-06 Succé för 1800-talsveckan på Torekällberget

Årets upplaga av 1800-talsveckan på Torekällberget blev en enastående succé. Fler än 8000 personer besökte 1800-talsveckan under de tre dagar som den ägde rum.

2016-07-04 Vad kan Sverige lära av Södertälje? Lärdomar från tio år av högt flyktingmottagande

Södertälje är den kommun i Sverige som kommit att förknippats med högt flyktingmottagande. Om kommunen tidigare framstod som unik, finns det efter höstens stora flyktingvåg många Södertälje i Sverige. Vad kan Sverige lära av Södertäljes lärdomar från tio år av högt flyktingmottagande?

2016-06-30 1800talsveckan slår upp portarna för tredje året i rad - med mer att se, mer att göra och fri entré för alla

Årets upplaga av 1800talsveckan satsar på ett större och bredare utbud än tidigare och dessutom, för första gången, med fri entré.

2016-06-29 Långsiktig gemensam vision klar - äventyrsbadet Sydpoolen öppnar till hösten

Sydpoolens äventyrsbad öppnar igen till hösten. Det är resultatet av en dialog om en gemensam vision för området som nu Sydpoolens ägare Actic och Södertälje kommun är överens om.

2016-06-27 Dags för Sveriges största vattenkrig den 30 juni!

Är ni beredda med ballonger, vattensprutor eller hinkar? Nedräkningen till Sveriges härligaste vattenfest har börjat! Torsdagen den 30 juni kl. 13 samlas vattenglada människor på Marenplan för att under en timme spruta, hälla, eller stänka vatten på varandra.

2016-06-21 Södertälje kommun nominerad till Svenska Leanpriset 2016

Södertälje kommun är en av fyra nominerade till Svenska Leanpriset 2016. – Vi har visat goda resultat och förbättringar, säger Eva Pedersen-Wallin, vid Södertälje kommun. Dels genom att bli mer effektiva med förbättrade handläggningstider och att följa upp våra kunder. Dels genom en god arbetsmiljö med stolta medarbetare som påverkar, driver förbättringar och utvecklar verksamheten.