Arkiv pressmeddelanden

2020-01-15 Snart är det dags för Hack för Södertälje – två hackaton med fokus på ett hållbart Södertälje 2030

I samband med Södertälje Science Week arrangerar Södertälje kommun fredagen den 31 januari två hackaton som fokuserar på framtidens hållbara stad 2030. Under 24 timmar samarbetar deltagare för att skapa nya innovativa lösningar och idéer till Södertälje citys utveckling. Samma dag samlas skolelever på Science Park för att bygga sitt framtida hållbara Södertälje – i Minecraft.

2020-01-08 Fler utbildningsplatser på yrkeshögskolan i Södertälje

Yrkeshögskolan i Södertälje kommer att erbjuda ett utökat antal utbildningar under 2020. Det offentliggjordes idag på en presskonferens när Myndigheten för yrkeshögskolan presenterade vilka ansökningar som beviljas och därmed får ingå i yrkeshögskolan med en första start under hösten 2020.

2019-12-06 Jörgen Austler tillförordnad ekonomi- och finansdirektör

Jörgen Austler har utsetts till tillförordnad ekonomi- och finansdirektör på Södertälje kommun. Han har idag rollen som ekonomi- och finansdirektör på Telge AB, och kommer att dela detta uppdrag med sin nya roll på kommunen.

2019-12-05 FUB årets 5i12-pristagare

Årets 5i12-pris tilldelas intresseorganisationen FUB, som arbetar för att barn, ungdomar och vuxna med utvecklingsstörning ska kunna leva ett gott liv. Det offentliggjordes av juryns ordförande Elof Hansjons vid en manifestation på Stora torget i Södertälje idag kl. 11.55 (fem i tolv).

2019-11-08 Årets pristagare offentliggjordes på Södertäljegalan 2019

Nyskapande idéer, hållbar utveckling, ledarskap, innovationer och entreprenörskap var i fokus då personer och organisationer som verkar för Södertäljes bästa prisades vid kvällens Södertäljegala. Tio kategorier med pristagare som röstats fram av företag, föreningar, organisationer uppmärksammades på stora scenen. Här är årets pristagare:

2019-10-21 Unik struktur skapar stort intresse för Södertäljes idrottsutbildningar

För unga som vill satsa både på skola och idrott erbjuder Södertälje en möjlighet att kombinera studier med en idrottssatsning och utvecklas till elitspelare. Strukturen är unik med tre gymnasieskolor som har nationellt godkända idrottsutbildningar (NIU) och en idrottsakademi med representanter från skolor och föreningar som säkerställer utveckling och nya samarbeten. Satsningarna har gett resultat – idag är söktrycket högre än någonsin.

2019-10-07 Nedskräpningen minskar i Södertälje centrum

Årets mätning av skräp i Södertälje centrum visar en minskning med 36 procent mot förra året. Det är det lägsta resultatet sedan mätningarna startade 2010.

2019-09-30 Klart med försäljning av fastigheter i Hovsjö

Idag fattade kommunfullmäktige beslut om att sälja sex fastigheter om sammanlagt 786 lägenheter och radhus i stadsdelen Hovsjö. Köpare är Månsbro Fastigheter, som idag äger fastigheter i Hovsjö och i Södertälje och som har ett långsiktigt och socialt engagemang i området.

2019-09-27 Pressinbjudan: Nya utställningar om solidaritet på Södertälje konsthall

Välkommen till pressvisning av utställningarna Internationella motståndsmuseet 1978 – 2020 och ARPILLERAS – poder SUAVE/SOFT power på Södertälje konsthall den 30 september kl. 13.

2019-09-26 Södertälje kommun tilldelas 500 000 kr för att utveckla återanvändning av grovavfall

Södertälje kommun och Telge Återvinning har tillsammans med IVL Svenska Miljöinstitutet tilldelats 500 000 kr av Vinnova för att ta fram en handlingsplan för ökad återanvändning. Handlingsplanen ska fokusera på åtgärder som underlättar för ideella och kommersiella aktörer att samla in sådant som idag blir grovavfall.